Kerles: Měl by stát pomáhat automobilkám s miliardovými zisky?

KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | V Německu se stále více začíná diskutovat o tom, zda by měl být automobilový průmysl tím, koho by měla vláda podporovat veřejnými prostředky „za každou cenu“. Dotované odvětví je totiž zároveň předmětem enormních zisků pro některé manažery a akcionáře. Ti se ale brání tím, že jejich práce slouží ku prospěchu celého národa. 

Otázka, kterou si dnes někteří Němci pokládají, je v době koronavirové pandemie podobná jako v mnoha jiných zemích, včetně Česka. Zatímco část lidí i podnikatelů během protiepidemiologických opatření doslova bojuje o přežití, posílá stát miliardy ze státní pokladny do firem, které by si na základě svých předchozích hospodářských výsledků měly zvládnout pomoci samy. A klasickým příkladem jsou právě velké německé automobilky.

Když Volkswagen zasáhla v roce 2015 takzvaná aféra Dieselgate, spojená s falšování hodnot emisních limitů, zaplatil koncern na odškodném a soudních výdajích dosud přes 4 miliardy EUR (104 miliard korun). Pro běžné smrtelníky obrovská částka, automobilku ale nepoložila. Naopak. Výroba běží dál, jako by šlo – s nadsázkou – jen o malou pokutu za špatné parkování.

Půr: Vláda začala dotovat nákup elektromobilů. Efekt je stejný, jako kdyby ty peníze zapálila

sinfin.digital