Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Krnáčová končí, prý vyřešila „nejhorší problémy“. Proboha, které? Komentář Viliama Bucherta

Krnáčová končí, prý vyřešila „nejhorší problémy“. Proboha, které? Komentář Viliama Bucherta

Sebevědomí pražské primátorce Adrianě Krnáčové rozhodně nechybí. Svoji politickou kariéru lemovala sérií vychloubačných, nebo naopak dehonestujících řečí. Krnáčová teď oznámila, že na podzim ve volbách do zastupitelstev obcí už kandidovat nebude. Současně v rozhovoru pro MF Dnes řekla, že v metropoli vyřešila „nejhorší problémy“. Proboha, které?

V roce 2014 Adriana Krnáčová tvrdila, že politické strany jako ODS, ČSSD a TOP 09 jen slibují, že to už teď bude „jinak“ a že ona jim nevěří. Také slibovala, že vše bude jinak. Výsledek? Více než tristní.

Můžeme pominout občasné vulgární vyjadřování Krnáčové, ve kterém se hodně podobá svému stranickému šéfovi Andreji Babišovi, podívejme se ale, co primátorka údajně za čtyři roky vyřešila. Vlastně nevyřešila. Na její obranu snad jen tolik, že některé problémy se vyřešit za několik let v Praze nedají. Jenže Krnáčová v roce 2014 na billboardech nabubřele tvrdila, že na to „prostě dohlídne“, „prostě to zařídí“ a „prostě to postaví“.

Největším problémem Prahy posledních desetiletí je doprava. Jak se to v posledních letech změnilo? Nijak. Vytunelovaný tunel Blanka se sice otevřel, ale to nebyl projekt Krnáčové. Pořád chybí vnější automobilový okruh, pořád tráví lidé čas v dopravních zácpách, vyskytují se opakované problémy v případě tramvají (jela někdy nejvyšší představitelka města tramvají?), pořád neexistuje rychlé spojení na letiště, kde naopak pořád přibývají cestující.

Celý článek čtěte na Reflex.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1