Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ministryně Taťána Malá je ztělesněním absolutní politické i profesní prázdnoty. Komentář J. Štefka

Ministryně Taťána Malá je ztělesněním absolutní politické i profesní prázdnoty. Komentář J. Štefka

Podobných kauz, jako je ta okolo ministryně spravedlnosti Taťány Malé, Česká republika ve své novodobé historii moc nezažila. V rozsahu směšnosti a absurdnosti snad žádná taková ani nebyla. Zatímco na Západě dotyčný politik ve stejné situaci okamžitě skládá funkci a následujících několik týdnů chodí příslovečnými kanály, tady je klídek a za dotyčného provinilce ještě oroduje premiér s tím, že to na výkon funkce nemá vliv.

Taťána Malá na sebe upozornila na začátku roku, když nahlas přemítala o tom, že by se mělo stíhání šéfa ANO Andreje Babiše odložit o čtyři roky do doby až nebude premiérem. Nyní média zjistila, že ve dvou diplomových pracích Malá opisovala celé pasáže, aniž by uvedla zdroj, či opsala celé strany. Říká se tomu plagiátorství. Komické je, že v jedné z prací se dokonce „dopustila“ stejných chyb jako původní autorka. Jinými slovy, paní Malá při opisování asi „psala“ tak rychle, že si to po sobě ani nepřečetla.

Je nepochybně pravdou, že kdyby se Malá nestala ministryní spravedlnosti, tak její práce nikdo nezkoumá. Protože by byla jen řadovou nezajímavou poslankyní s podivnými názory. Ona se však stala ministryní spravedlnosti. Tedy tou, která by měla jít příkladem, že se nemá lhát, podvádět (a stovky dalších přečinů) a v tomto případě ani opisovat.

Ministryně spravedlnosti podvádí

Taťána Malá místo aby se kála, omluvila se a přijala osobní i politickou zodpovědnost, tak kolem sebe kope. Pohoršuje se nad tím, že média otravují její vysokou školu. Premiér Babiš pro ni zase prosí o klid na práci. Člověk nad tím žasne, ale z vyjádření plyne, že tito lidé si vůbec neuvědomují, že udělali něco nečestného a neetického, a s drzým čelem obviňují všechny kolem. Anebo si to možná uvědomují, ale zkouší, kam až mohou zajít a co vše jim projde. Oboje je špatně.

Když Andrej Babiš sestavoval svoje kandidátky pro volby, sliboval změnu politického stylu. Mnoho lidí mu to zbaštilo. Přitom si přivedl do hnutí a posléze do sněmovny řadu lidí, jejichž profesní, lidské i politické ustrojení je ještě horší než u těch, které tak hlasitě kritizoval a proti kterým bojoval. Taťána Malá je toho dokladem. Je možné, že se bude funkce držet zuby nehty, ale pro své partnery i pro odbornou veřejnost se už stala absolutně nedůvěryhodnou. Pro občany České republiky, kteří se snaží žít podle pravidel, je vlastně jakýmsi vzkazem, že podvádět a lhát je normální.

Česká politika už za posledních 25 let zažila leccos, ale nyní se dotkla svého pomyslného dna a v osobě Taťány Malé i své profesní prázdnoty.

Všechny komentáře autora naleznete na webu Reflex.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1