Natvrdlý Hitler, který večeří jednorožce. Neurážíme komedií o nacistech oběti holocaustu? | info.cz

Články odjinud

Natvrdlý Hitler, který večeří jednorožce. Neurážíme komedií o nacistech oběti holocaustu?

GLOSA JANA JANUŠE | O Oscara za nejlepší film bojuje snímek Králíček Jojo, který vstoupí za pár dnů také do českých kin. Jde o poměrně kontroverzní počin, komedie se totiž odehrává během druhé světové války. Adolfa Hitlera si hlavní postava představuje jako svého imaginárního kamaráda: pro dítě má vlastnosti superhrdiny, který večeří jednorožce, pro dospělé se ale chová jako natvrdlý ňouma. Výsměch je zjevný. Není ale přece jen takové pojetí nejtemnější etapy naší historie nevhodné a pro oběti holocaustu urážlivé?

 

„Jojo si to užívá. Jako správný malý kluk má spoustu kamarádů v Hitlerjugend, nej-přítele Yorkiho a pak ještě jednoho kamaráda imaginárního – Adolfa Hitlera. Prostě pohoda. Dokud nezjistí, že jeho maminka ukrývá židovskou dívku. Režisér Taika Waititi natočil příběh z druhé světové války se svým osobitým stylem humoru,“ uvádí o filmu Králíček Jojo jeho distributor.

Zpátky ale k otázce z úvodu článku. Není takovéto zpracování hrozivého úseku dějin nevhodné? Ani ne. Zesměšňovat nacisty by ale pro zamýšené vyznění filmu skutečně nestačilo, Waititi tak cíleně ukazuje i jejich krutost a absurditu jejich konání. Trefuje se do pomýlené ideologie, přezdobených uniforem, jejich hierarchie, předstírané vážnosti i povýšenosti. Právě díky humoru ukazuje nacistické zlo v celé jeho síle.

Králíček Jojo navíc není ani první filmem, který nacismus kritizuje prostřednictvím komiky, byť v tom zachází opravdu hodně daleko. Už v roce 1940 vytváří Charlie Chaplin svůj první zvukový film Diktátor, v němž si vzal na paškál právě Hitlera.

Před osmi lety pak vzbudila senzaci kniha Timura Vermese Už je tady zas, podle níž následně vznikla i stejnojmenný film a také divadelní hra, kterou v současnosti uvádí pražské Divadlo Na Jezerce.

Můžeme si vzpomenout třeba i na českou klasiku Jindřicha Poláka Zítra vstanu a opařím se čajem. Svého času bylo také populární používat parodicky při všech možných příležitostech scénu s rozběsněným Hitlerem v podání Bruna Ganze z filmu Pád Třetí říše. A mohli bychom pokračovat.

Postup, který Králíček Jojo používá, tak vlastně není ničím neobvyklým, i když je pořád zarážející. Možná je tím ale film o to cennější: vyvolává totiž otázky.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud