Nesleduješ Babiše? Nevíš! Proč si neprivatizovat očkovací strategii v Čaulidi

GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Je to paradox na první pohled. Na jedné straně vládní selhání při krizové komunikaci covidové epidemie, na druhé straně pečlivě vycizelovaný mediální obraz Andreje Babiše. Vzdálenost mezi těmito dvěma světy se o víkendu zase o něco zvýšila, když premiér představil vládní očkovací strategii exkluzivně na svých sociálních sítích. Ti, kdo jej nesledují, si prý mohou počkat dva dny na vystoupení ministra zdravotnictví.

Na dosahu klíčových informací záleží - zvlášť v krizi, kterou nyní zažíváme. Pro zveřejnění dlouho očekávané vládní očkovací strategie by mělo být imperativem to, že se informace dostanou k co největšímu počtu lidí. Vláda tedy mohla připravit kampaň, uspořádat velkou tiskovou konferenci, případně o tom, jak přesně bude probíhat očkování, mohl premiér promluvit v novoročním projevu. Jenže namísto toho si předseda Babiš komunikaci očkovací strategie zprivatizoval a „exkluzivně“ ji v neděli zveřejnil pouze na svých sociálních sítích. Kdo jej nesleduje, může si prý počkat do 5. ledna na ministra zdravotnictví Jana Blatného.

Že se vládní očkovací strategie „exkluzivně“ objevila na sociálních sítích premiéra Babiše je špatně hned z několika důvodů. Zaprvé jde o už zmíněný dosah – video předsedy vlády mělo na YouTube do pondělí jen 12 tisíc zhlédnutí. I když připočteme až několikanásobek dalších přehrání na sociálních sítích Twitter a Facebook, stále se to nedá měřit s audiencí, které by premiér dosáhnul, pokud by informace byly současně komunikovány na tiskové konferenci a živě přenášené televizními stanicemi. Jen pro dokreslení: premiérův „covidový“ televizní projev na podzim sledovalo přes 3 miliony lidí

Zadruhé tento krok není příliš férový vůči koaličnímu partnerovi a vládě jako takové. Ve chvíli, kdy mohl kabinet alespoň částečně napravit svůj pošramocený obraz mizerného krizového komunikátora – doteď mnohem lépe než vláda s veřejností o covidu mluvila opozice, neziskový sektor nebo třeba profesní sdružení – mu Andrej Babiš tuto příležitost „vyfoukne“ a využije ji pro své sociální sítě. „Arogantní“, popisuje takový přístup akademička a komunikační profesionálka Denisa Hejlová. 

Tomu, že Andrej Babiš odhaluje očkovací strategii exkluzivně na svém soukromém účtu, se podivovali i někteří členové vlády. Ministr zahraničí Tomáš Petříček uvedl, že takový přístup příliš nechápe. „Na vládě jsme se o očkování opakovaně bavili. O detailech strategie ne. Taky nechápu, že by očkovací strategie v této těžké době měla být někde prezentována na facebooku,“ uvedl v reakci.

Do třetice je takové „exkluzivní zveřejnění“ neférové vůči té vůbec nejohroženější skupině lidí – seniorům. Pokud by totiž měl někdo slyšet tyto informace přednostně, měli by to být oni, lidé, kterým v souvislosti s covidem hrozí nejvážnější komplikace. Jenže pokud sociální sítě Andreje Babiše nefungují v nějakém paralelním vesmíru, bude mít seniorů mezi svými sledujícími jen minoritu. 

Stručný návod pro liberály jak pochopit konzervativce

SDÍLET
sinfin.digital