KOMENTÁŘ JANA PALIČKY | Nedostatek řemeslníků a nezájem dětí o studium učebních oborů jsou dlouhodobě problémem i tématem pro politiky. Zatím žádnému z nich se ale nepodařilo najít řešení. A ani návrh na znovuzavedení výuky tzv. dílen, se kterým mají počítat nové učební plány, situaci nevyřeší.
Jestli jste někdy v nedávné době sháněli řemeslníka, nejspíš jste sami zjistili, že jich je málo. V Česku jich momentálně chybí přes 300 tisíc. O možnosti jít se po základní škole vyučit ale uvažuje jen minimum dětí, na odborná učiliště jich zamíří zhruba jen pětina a z toho značná část nikoliv dobrovolně, ale třeba jen kvůli horšímu prospěchu. Oboru se pak stejně nevěnují. Přitom poptávka potvrzuje rčení, že řemeslo má zlaté dno, a činí z něj lukrativní příležitost.