Přebarvené autobusy, duha nad magistrátem a jinak nic. Pražská koalice znovu boduje

GLOSA PETRA HOLCE | Pro pražskou koalici to byl příznačný den. V pondělí ráno vyvěsili hlavouni Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu na balkonu magistrátu duhovou vlajku na podporu Prague Pride a odpoledne koalice i navzdory Spojeným silám odhlasovala přebarvení pražské MHD. Ani jedno Pražanům nijak nevylepší život, obojí je jen pokračováním symbolických PR gest. A v mezičase dál pokračuje potupná „poprava“ Spojených sil.

Noční starosta, lasery místo novoročního ohňostroje, duhová a tibetská vlajka na magistrátu, „restaurační“ Smetanovo trucnábřeží téměř bez hostů, přebarvení MHD a nonstop dohodovací řízení. Tak vypadá účet po víc než rok a půl trvajícím úřadování pražské koalice „nenávisti“. Nenávisti proto, že nejhlasitější opozicí koalice jsou poslední dobou paradoxně samy koaliční Spojené síly, které Piráti a Praha sobě prostě válcují, jak potřebují. Naposled to udělali s přebarvením MHD. 

„Nejdřív lidem zdraží MHD a teď budou lidem přebarvovat autobusy,“ komentoval to lapidárně člen Spojených sil, jenž chce zůstat v anonymitě. Vlastně nejde jen o přebarvení, ale i o konec MHD, jak jsme ji dosud znali; nově se z ní stane PID, tedy Pražská integrovaná doprava, která jezdí i mimo metropoli. Pro Pražany to určitě bude zásadní změna k lepšímu, kterou nám před volbami slibovala Praha sobě (hromadná doprava „bez vedra a zápachu“ a levná): pořád sice bude stejně „voňavá“ i s vedrem, zato ale dražší a šedočervená. 

Navíc jde o „fantastické“ načasování. Praha řeší, jak zalepí koronavirové díry v rozpočtu, které odhaduje na 12–15 miliard korun, a proto přebarvení náměstek primátora pro dopravu za Prahu sobě Adam Scheinherr hrdě oznámí právě nyní. Ano, šedočervené tramvaje, autobusy a metro mají stát „jen“ nějakých sto milionů korun, jenže právě symbolika v politice obvykle trumfuje realitu.  

„V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,” komentoval to šéf klubu Spojených sil Jiří Pospíšil. Aby taky ne: magistrátní výstřelky (nebo spíš výstřely) Pirátů a Prahy sobě, kteří si potrpí na PR gesta, nakonec nejvíc odskáčou právě Spojené síly, jejichž voliči nejezdí na koloběžce.

Tak jsem vysoudil miliony aneb Spravedlnost je spravedlnost

Přebarvením MHD pražská koalice jen pokračuje v hitparádě prázdných gest. V září Praha oslaví pět let od konce poslední velké městské stavby, jíž byl tunel Blanka, a půst pokračuje. Tedy pokud do něj nezapočítáme rekonstrukci Libeňského mostu, volební hit Prahy sobě. Scheinherr nedávno oznámil, že by koncem léta „rád“ vypsal příslušnou veřejnou zakázku, i to ale bude symbolické výročí: právě před rokem Praha zrušila první veřejnou zakázku na opravu Libeňáku, protože se do ní přihlásil jediný zájemce, který navíc nesplnil podmínky. 

Takže bych na Scheinherra úplně nesázel. Možná i proto se nedávno pirátský primátor Zdeněk Hřib na twitteru pochlubil jiným velkým stavebním úspěchem. „Máme územní rozhodnutí k Pražskému okruhu v úseku 511 (Běchovice - D1)! 1165 připomínek vypořádáno. Další milník Pražského okruhu konečně zdolán, můžeme pokračovat dál,“ napsal. Škoda jen, že jde o státní stavbu a Praha je v tom „nevinně“.  

A podobně je to i s dalším velkým Hřibovým „obchodem“. Primátor nedávno připustil, že se s Babišem nakonec nejspíš dohodne ohledně úřednického komplexu v Letňanech, který nechce. Premiér za něj totiž Praze dává tolik, že si to ani Hřib prostě nemůže dovolit odmítnout, byť má válku s Babišem v popisu práce. Na magistrátu to nejspíš všichni vědí dávno a jen se baví tím, jak Hřib vše prodlužuje a předstírá, že o něco bojuje, aby to pak slavnostně oznámil na twitteru jako své velké vítězství.

SDÍLET
sinfin.digital