Představujeme Gazetisto. Platformu, která zpřístupní vydávání placeného obsahu každému

Tento článek patří do placené sekce.
Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.

Koupit předplatné od 99 KčKoupit předplatné od 99 Kč

Nastal čas poodhalit další věc, kterou s kolegy připravujeme. Tentokrát ne pod značkou INFO.cz, ale jako samostatný projekt, který může pomoci podpořit a rozšířit myšlenku, že i za obsah se platí.

V Infu věříme v placený obsah na internetu. Věříme v placený obsah i přesto, že mnoho lidí z oboru stále pochybuje, zda budou čtenáři ochotní si za něj vůbec platit. Nejčastější argument, který slýcháme, je „všechno je na internetu zadarmo, tak proč by za to někdo platil?!“

Řekněme si na rovinu, že dojem „obsahu zadarmo“, nota bene „skvělého obsahu zadarmo“, je falešný. Ano, prvních dvacet let tohoto století mohlo působit dojmem, že díky internetu máte k dispozici cokoli a bezplatně, ale pravda je, že třeba v případě zpravodajství a zábavy jde skutečně jen o první dojem. Dobré médium ani dobrou zábavu nemůžete dlouhodobě dělat zadarmo.

Z toho důvodu přešla média v dobách, kdy nejrozšířenější platební model představovala složenka a dobírka, na model „placení reklamou“. Čtenář či divák dostal svou porci obsahu bezplatně a příjem tvůrci zajistila reklama. Bohužel, model placení reklamou funguje až od určitého prahu zájmu a nutí tak vydavatele soustředit se nikoli na kvalitu obsahu, ale na přitáhnutí masy návštěvníků. Namísto prodeje obsahu konzumentům vydavatel prodává své návštěvníky reklamnímu klientovi. A v takovém prostředí vyhrávají velcí, ti rostou dál. Malí, ti nedosáhnou na takové reklamní příjmy, které by jim pokryly provoz. Zkouší alternativní cesty, sponzoring, příspěvky a podobné způsoby, protože vědí, že z reklamy nevyžijí – zároveň ale jako by se báli říct si o peníze za to, co dělají, protože si nevěří.

Proto je situace na online mediálním trhu taková, jaká je: weby jsou oblepené reklamními bannery odshora dolů, místo „uděláme tohle téma, to je důležité“ mnohými redakcemi zní „uděláme toto, to se bude číst“, místo tlaku majitelů médií (který je ve skutečnosti naprosto marginální) se vydavatelé snaží nenaštvat inzerenty, čtenáři si oprávněně stěžují, že média se honí za senzacemi a že metody lákání čtenářů jsou často za hranicí nejen vkusu, ale snad i etiky.

Věříme, že placený online obsah je dnes ten správný způsob, jak popsanou situaci aspoň částečně narovnat. A ze zkušeností, které jsme nasbírali, víme, že čtenáři, diváci a posluchači s tím opravdu nemají problém. Vědí, že za všechno se platí. 

Často nám lidé oponují, že si nikdo přece nebude platit za zprávy, když jsou všude - a očekávají, že jim budeme odporovat. Pak je překvapí, že s nimi souhlasíme: ano, za zprávy si nikdo platit nebude, tedy pokud není „news freak“. Zpráva je dnes všude a její exkluzivita je, až na okrajové případy, naprosto iluzorní. Co máte jako první, to za hodinu opíšou (tedy „zmonitorují“) všichni ostatní. 

Za co si tedy zaplatím třeba já sám, a nejen já? Za přidanou hodnotu. Třeba za to, že někdo vybere ze záplavy zpráv ty důležité, udělá tedy za mne editorskou práci. Že vybere zprávy z oboru, který mě zajímá. Že zasadí informace do kontextu. Že udělá kvalifikovanou analýzu. Nebo že mě něco naučí. Že mě přinutí k zamyšlení. Že mi ukáže věci, které by mi unikly, a přitom jsou pro mne zajímavé. Že mi rozšíří obzory. Anebo že mě pobaví.

Opravdu asi nejčistší způsob, jak udělat životaschopný model pro tvůrce online obsahu, je důsledně placený obsah. Autoři produkují texty, obrázky, podcasty, videa a další věci, a čtenáři, diváci, zkrátka zájemci za obsah autorům platí. Čím míň výjimek takový model má a čím jednodušší je, tím spíš funguje. Dobrovolné příspěvky a mikroplatby (jako byl třeba Flattr) se moc neujaly, především proto, že byly až příliš dobrovolné.

Projekt Gazetisto

V Info.cz jsme se rozhodli přejít na placený obsah, což prozatím znamená zpoplatnění webu. Když jsme přemýšleli, jak přejít na placený obsah u dalších formátů, které nabízíme, zjistili jsme, že to není tak jednoduché. Že budeme muset něco naprogramovat, něco rozšířit, propojit. Zkrátka půjde o nemalou investici. 

Jsem založením vývojář, typ dobyvatel. Hrozně moc mě baví rozjíždět nové věci. A tak jsem, napůl v žertu, napůl naprosto vážně, navrhnul kolegům: „Však si to můžeme napsat sami a pak to prodávat ostatním!“ Až mě trochu zaskočilo, že se nezasmáli, ale zcela vážně řekli, že by to bylo skvělé...

Tak vznikl projekt Gazetisto. Vymysleli jsme si, co to má být, co chceme dělat a co nechceme dělat, koupili jsme domény, a začala práce. Po dvou měsících od chvíle, kdy jsme si řekli, že do toho jdeme, máme funkční „proof of concept“ a věříme, že v průběhu dubna přizveme první autory a autorky, aby začali a začaly tvořit, zatím v testovacím režimu.

O co tedy přesně půjde? Něco zjistil Ondřej Aust a publikoval to v článku na Médiáři, ale dovolte mi, jako spolupachateli celého projektu, některé věci upřesnit a uvést na pravou míru.

Gazetisto je plánováno jako online platforma pro publikaci placeného obsahu ve formě newsletterů, podcastů videí. Hlavním úkolem Gazetista je vyřešit za autory velký technický problém - totiž jak dostat obsah ke čtenářům, kteří za něj budou platit formou předplatného. Gazetisto proto obsahuje publikační část, kde je samotný obsah, a platební procesor, který se stará o to, aby čtenáři mohli jednoduše zaplatit kartou předplatné a aby autoři dostávali vyplacený svůj podíl.

Ano, podíl: Obchodní model je založen na tzv. „revenue sharingu“ – platforma inkasuje předplatné od čtenářů, malou část příjmu si ponechá a zbytek vyplácí autorům. Gazetisto tedy není ani crowdfunding, ani systém pro dobrovolné příspěvky, ani mikroplatební systém.

Důležitý prvek celého konceptu je, že se jedná o platformu, nikoli o médium. Každý autor publikuje sám za sebe, obrací se k svému publiku, a zájemci si předplácí jeho tvorbu. Gazetisto je v tomto jen technický prostředek, téměř „white label“, tedy neviditelná značka, na rozdíl od média, kde autoři píšou „pro médium“, které si čtenář předplácí. Gazetisto proto nemá ani šéfredaktora, ani editora, nevydává váš obsah pod svojí hlavičkou, a ani to není jeho ambicí. 

Koncept se někdy označuje jako BYOA - Bring Your Own Audience, tedy „přiveďte si vlastní čtenáře“. Nepřivádíte je ale značce Gazetisto nebo „médiu Gazetisto“, přivádíte je sami sobě. Stejně jako když máte blog na WordPress.com: nepíšete pro WordPress, píšete pro svoje čtenáře. Gazetisto je pro autory pouze „distribuce obsahu a platební brána“. A protože je model založený výhradně na placeném obsahu, může mít svůj příjem založený jen na relativně malém podílu z předplatného. Nemusíme autorům vkládat do jejich obsahu cizí reklamu, nemusíme je nechat platit za naše služby…

Kamelot digitální éry

Neděláme paywally na míru pro jiné weby, ale pokud máte vlastní web a kolem něj nějakou skupinu věrných čtenářů, která ocení větší servis, můžete jim prostřednictvím Gazetista nabídnout placený newsletter, podcast nebo videopořad, a nemusíte se starat o zpracování plateb a technické zázemí. To vyřešíme my, vy pouze produkujete placený obsah a inkasujete předplatné (samozřejmostí je API, které umožní propojit váš publikační systém s Gazetistem).

Gazetisto není deník ani časopis, ani internetová televize, ani noviny. Je to něco jako tiskárna a distribuce tisku, kde si noviny děláte sami. Ano, každý autor si může přes Gazetisto založit vlastní online placené médium, a je jen na něm, jak si nastaví cenu, periodicitu nebo formát. Pokud máte pocit, že existuje nějaká skupina čtenářů, kterou byste mohli, chtěli a uměli oslovit, stačí si založit účet, vymyslet chytlavý název a říct o tom svým budoucím předplatitelům.

Brzy spustíme testovací provoz, do kterého postupně pozveme první zájemce, s nimiž celý systém odladíme a nastavíme. Ostré spuštění plánujeme v létě tohoto roku.

Víme, jak to dělá Substack, známe dobře Patreon, viděli jsme , jak se o něco takového pokouší další subjekty, zkusili jsme si, co je pravdy na řečech, že „v Česku nikdy nikdo za nic nechce platit“, a proto věříme, že to bude fungovat. Některé věci musíme udělat trošku jinak, něco chceme přidat, ale základní princip je daný: chceme, aby autoři - nejen v Česku, ale i v dalších zemích - měli svůj lokální nástroj, díky kterému budou moci svým čtenářům, posluchačům, divákům nabídnout vlastní placený obsah tak jednoduše, jak jen to bude možné. Nástroj, který se postará o tu nudnou a drahou technickou část, a zároveň bude pro autory i partnerem, rádcem a pomocníkem.

Čeká nás hodně práce, ale věříme, že má smysl, protože věříme, že tvůrci i čtenáři si zaslouží to nejlepší. A to z dobrovolných příspěvků a ryzosti srdce dlouho neudržíte.

Líbil se vám tento článek?
Předplaťte si INFO…

Koupit předplatné od 99 KčKoupit předplatné od 99 Kč
sinfin.digital