Reklama na Gillette: Toxická maskulinita oholená dohladka. Komentář Jana Paličky

Není zvykem, aby reklama vyvolala nějaké větší emoce, maximálně se někdy nad nějakým marketingovým dílem pohoršíme, že je otravné. Nejnovější reklama výrobce holicích strojků Gillette nicméně spustila lavinu reakcí. Tématem totiž není dokonalé oholení deseti břity, ale závadné chování mužské části populace. Máme být i my pobouřeni? 

Myšlenka reklamy je jednoduchá – něco vám prodat. Ve valné většině případů se pak jedná o nějaký produkt nebo službu. Co by člověk čekal od reklamy společnosti Gillette? Nejspíše, že se mu bude snažit prodat nejnovější holicí strojek s ještě více břity, který oholí tvář ještě lépe než předchozí model, který už byl sám o sobě nejlepší na světě. A s tímto odhadem by byl spotřebitel vedle jak ta jedle. Nová reklama Gillette se nesnaží nikomu vnutit žádný z produktů, ale myšlenku nutnosti boje s toxickou maskulinitou. No a už byl oheň na střeše.

Excesivní (příliš intenzivní či přemrštěné, pozn. red.) mužství je v poslední době obzvláště ve feministicko-politicky korektních kruzích velkým tématem. Pochopitelně tak bylo jen otázkou času, než se myšlenky chytne i svět velkého korporátu, který moc dobře chápe, že podobným dobrodějným úderkám je nutno vycházet vstříc, protože nikdo nechce mít na krku dav rozlícených aktivistů volajících po velkém bojkotu. Tak raději natočíme líbivou reklamu na akutní celospolečenské téma, odškrtneme si tuto úlitbu bojovníkům za sociální spravedlnost a jedeme dál v zažitém módu, kde jediné, co nás zajímá je maximalizace zisku. V případě Gillette to ale nešlo ani zdaleka tak hladce jako oholení stejnojmennými holítky.

V prvé řadě si řekněme, že na myšlence toho, že muži by se měli chovat k ženám hezky, není vůbec nic špatného a to asi nikdo ani nerozporuje. Stejně tak výhrady k dané reklamě nutně neznamenají, že by člověk byl cisheteropatriarchální prasák. Je ale skutečně tím, kdo by měl diktovat, jak má kdo žít a chovat se, multimiliardová nadnárodní kosmetická společnost? Ať si klidně financuje libovolný počet sociálně angažovaných neziskovek a lobbistických organizací a následně si to odepíše z daní, ale pouštět se do podobných aktivit na vlastní pěst umí být poněkud dvousečné, což se ostatně i ukázalo. Video s reklamou na Youtube pomalu aspiruje na video s nejvíce dislikes a na mazání negativních komentářů na sociálních sítích aby si v Gillette najali mimořádné brigádníky.

sinfin.digital