Scheinherr Pražanům sliboval levnou MHD bez vedra a zápachu, teď jim zdraží „socku“ i auta

HalfPageAd-1

Petr Holec

20. 07. 2020 • 17:00
GLOSA PETRA HOLCE | Pamatujete ještě? „Pražská MHD by nás měla dostat na místo včas a levně,“ sliboval Pražanům v posledních volbách „garant“ dopravy Prahy sobě Adam Scheinherr. A teď, když už je primátorským náměstkem, tak Pražanům říká pravý opak. Tedy dražší MHD.

Mobile-rectangle-3

O jeho návrhu nejdřív informoval deník E15, který pracoval s materiálem, podle něhož by roční kupon na městskou dopravu zdražil z 3 650 korun až na pět a půl tisíce. Schneinherr to pod tlakem velké kritiky dnes popřel a přišel s tím, že to bude „jen“ o 365 korun každý rok. A k tomu se zdraží jednorázové jízdné, upraví systém slev a zvýší cena parkovacích karet. Je to vůbec povedený plán: řidiče, které chce nahnat do MHD, trestá dražším parkováním, současně jim ale zdražuje i MHD.

Ano, Scheinherr překvapuje často a rád. Řekněme, že prostě rozdává radost. Tentokrát ale nepřekvapil jen koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a lidovci), jimž už v koalici zbývají jen samá překvapení, ale i Piráty. Tedy spřízněnou politickou krev. „Variantu drasticky vyšší ceny ročního kupónu MHD pro 330 tisíc Pražanů nepovažuji za správnou,“ komentoval původní informaci o 5500 Kč stínový primátor Pirátů Jakub Michálek, jenž Prahu řídí za Zdeňka Hřiba obamovsky „zezadu“. 

„Úplně se zbláznil. Ani náhodou,“ říká k tomu pro změnu člen Spojených sil, jenž nechce být jmenován. Proti dramatickému zdražení jsou jak pražští lídři TOP 09 a STAN Jiří Pospíšil a Hana Marvanová, tak i lidovci. Ti dokonce mají usnesení, že chtějí kvůli koronaviru zachovat cenu MHD a naopak zlevnit modré zóny, které chce Scheinherr taky zdražit. Právě jejich pražský lídr Jan Wolf totiž v roce 2015 prosazoval současnou cenu ročního kuponu MHD, která stojí symbolických deset korun na den. Ta navíc přinesla skutečný efekt. Když předchozí pražská koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice zlevnila roční kupon z téměř pěti tisíc korun na dnešních 3 650 korun, koupilo si ho najednou o 100 tisíc lidí víc.

Jestli Prahu Sobě a Piráty něco spojuje i kromě vzájemného překvapování, pak totální džihád proti autům. Ta chtějí z Prahy co nejvíc vyhnat a i jejich šoféry nahnat do MHD, kterou chce Scheinherr „bez vedra a zápachu“. Teď si tedy nejspíš řekl, že nejlepším lákadlem, jak v době koronaviru a roušek dostat Pražany do metra, tramvají a autobusů, odkud musí vedro i zápach teprve vyhnat, bude, když jim je zdraží.  

I Scheinherr samozřejmě bojuje s koronavirem, který udělal díru v rozpočtu pražského dopravního podniku (DPP). Tomu logicky zmizely peníze od turistů, kteří najednou přestali terorizovat Prahu. A nejen to: na zvýšení svých platů zhruba o tříprocentní inflaci „solidárně“ i navzdory koronaviru trvají odboráři z DPP. A ti si nyní vzpomněli, že by mohli zopakovat rok 2011, kdy hromadně stávkovali, čímž Pražanům dopřáli zdravotní den plný delší chůze a cyklistiky. A mimochodem: DPP na stávce pro změnu vydělal tři miliony korun, protože stálo metro, autobusy i tramvaje. 

Možná by tedy nebylo od věci ji nyní zopakovat. Spojené síly by nejspíš podpořily zdražení jednorázových jízdenek, které si kupují právě turisti, logicky ale tehdy, až do Prahy zase nějací přijedou. Proto Spojené síly slibují další koaliční boj. Otázka je, jestli neskončí znovu jejich porážkou, když se Praha sobě opět domluví s Piráty a Spojeným silám to prostě společně oznámí jako hotovou věc. Jejich politikům ale nyní přinejmenším dochází zoufalost jejich situace a zničující cena za koalici. Případná dražší MHD i modré zóny jdou politicky i za nimi, a to i kdyby v koalici vyhlásili další „dohodovací řízení“, které stejně zase skončí víceméně původním návrhem Pirátů nebo Prahy Sobě. Protože ale jejich voliči nejezdí po Praze na koloběžce, nejspíš je na rozdíl od těch pirátských či Prahy Sobě v příštích volbách zle ztrestají.

SDÍLET

Billboard-bottom-1