Tohle určitě nechcete slyšet. Účet vlády na TikToku je lepší než šílené inzeráty z pera úředníků na ministerstvu zdravotnictví

KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Existuje jedna věc, která mi na dění kolem koronakrize a obecně vypjaté situaci ve společnosti extrémně vadí. Totiž neschopnost podívat se na současné dění bez emocí. Jedním z takových momentů je i „kauza“ kolem vládního účtu na TikToku. Věřím, že ji tady nemusím celou rekapitulovat, ale pojďme pro změnu na chvíli uvažovat naprosto pragmaticky.

To znamená, že na chvíli zapomeneme, že v čele vlády stojí Andrej Babiš a zapomeneme na to, co cítíme k influencerům Anně Šulcové a Jakubu Gulabovi. Upozorňuji předem, že necítím k žádnému ze jmenovaných náklonost, poslední dva jmenované prakticky neznám. Každopádně pozoruji, jak náš úsudek stále častěji ovlivňují sympatie k veřejným postavám a neškodilo by, kdybychom se těchto postupů občas zbavili. Pomohlo by to všem.

Kdybych byl v roli šéfa komunikace Úřadu vlády a chystal kampaň o očkování, šel bych zcela jednoznačně po sociálních sítích. Je totiž zjevné, že v takovém případě nemám moc peněz a mediální prostor je drahý, přičemž jeho zásah je sporný a přinejmenším se blbě měří. Pokud budu chtít skvělý poměr cena/výkon, TikTok je jasná volba. Zatímco na Facebooku, Instagramu či Youtube musíte pořádně platit (platí zejména o Facebooku), aby vaše příspěvky vůbec někdo viděl, na TikToku tomu tak není. Se správnými účty můžete dosáhnout milionů zobrazení a nebude vás to stát vůbec nic.

Pokud bych měl k dispozici půl milionu korun, nejvíc bych dal právě do TikToku. Zásah bych tam znásobil zdaleka nejlevněji. To koneckonců Úřad vlády chtěl udělat – na propagaci na TikToku mělo jít 224 tisíc, 150 tisíc na Instagram a 126 tisíc na YouTube. Každý expert na sociální sítě vám jistě rád potvrdí, že to není nikterak přemrštěná částka. Pokud bych měl vycházet z vlastních zkušeností, vězte, že v historii webu INFO.CZ jsme za propagaci na sociálních sítí utratili násobně víc. A to náš rozpočet patří k těm skromnějším.

Platit zkrátka musíte, protože Annu Šulcovou a Jakuba Gulaba nesledují všichni. Přesto stojí za to podobnou komunikaci občas zkusit. Na Facebooku je zhruba šest milionů Čechů, na YouTube jich poměrně pravidelně kouká pět milionů, tedy polovina obyvatel. A pokud jde o samotný TikTok, tak ten denně používá 22 procent Čechů ve věkové skupině 16 až 24 let.

Tady se dostáváme k dalšímu argumentu, proč je to údajně celé blbě. Kritici vyčítají Úřadu vlády, že necílil kampaň na očkování zejména na staré lidi. Skoro se mi chce zvolat: Díkybohu! Neuvědomujeme si, že pokud má být celá akce úspěšná, očkovat se nakonec budou muset nechat i mladí. Některé státy přitom považují skutečnost, že právě v nejmladších skupinách jsou nejčastěji bezpříznakoví jedinci, za natolik alarmující, že jim při očkování dávají přednost před nejstaršími spoluobčany. Jaký je tedy důvod, proč bychom s mladými neměli komunikovat? Pro ty nejstarší existují určitě vhodnější platformy, ale to neznamená, že ty nejmladší necháme bez zájmu.

A úplně poslední argument, proč si myslím, že to není nápad, kvůli němuž bychom se měli několik dní hádat a zamořovat veřejný prostor. Pamatujete si ještě na inzeráty s injekčními stříkačkami z dílny ministerstva zdravotnictví? To byla skutečná hrůza, komunikace jak z 19. století. A teď si představte, že zaměstnáváme lidi, kteří jsou schopní něco takového vytvořit a pravidelně jim posíláte peníze ze svých daní. Těch 500 tisíc korun na sociální sítě se najednou jeví jenom jako kapka v moři.

sinfin.digital