Unijní „zákaz spalovacích motorů“ je přehlídkou zavádějících argumentů. Celou pravdu neříká ani jedna strana a podstatná fakta zanikají v mediálním humbuku

KOMENTÁŘ JANA BARTÁKA | Evropský parlament ve středu hlasoval o osmi návrzích zákonů, jejichž společným jmenovatelem byl intenzivnější boj proti změnám klimatu a rychlejší splnění cílů programu „Fit for 55“, který zastřešuje snahy o zásadní snížení emisí skleníkových plynů a postupné dosažení tzv. uhlíkové neutrality do roku 2050. Mediálně vděčné bylo především hlasování o zákazu prodeje nových osobních automobilů se spalovacími motory po roce 2035.

Nečekaným překvapením pro někoho může být, že neprošly návrhy zákonů na revizi systému Evropské unie pro obchodování s emisemi (EU ETS). Evropský parlament hlasoval proti návrhu na rozšíření systému na firmy a organizace, které „představují“ 61 % emisí skleníkových plynů ze současných 43 %. Proti hlasovali poslanci zelených a levicových stran, pro něž nebyl návrh dostatečně ambiciózní. S jinými motivacemi hlasovali proti i (krajně) pravicoví poslanci.

Tento návrh byl vrácen příslušnému výboru k dalšímu projednání. Překvapivý výsledek tak znamenal neúspěch navržených právních předpisů o zavedení mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM, v podstatě uhlíkové daně pro dovážené komodity a elektřinu) a Sociálního klimatického fondu, který by využíval příjmy ze systému EU ETS na pomoc zranitelnějším skupinám obyvatel.

„Zákaz“ spalovacích motorů

Pozornost médií se ale soustředila především na hlasování o stoprocentním zákazu prodeje nových osobních automobilů poháněných benzínem nebo naftou ve 27 zemích EU od roku 2035. Tento návrh byl nakonec schválen poměrně těsnou většinou 339 hlasů (proti hlasovalo 249 poslanců, 24 se hlasování zdrželo), přestože automobilový průmysl intenzivně lobboval za udržení desetiprocentního podílu prodeje nových aut se spalovacím motorem i po roce 2035, aby zachoval trh s hybridními motory.

Krátce před hlasováním uvedl Pascal Canfin, předseda parlamentního výboru pro životní prostředí: „Mohu se podělit o fakt – je to tsunami lobbování [...] Takže musíme čelit této tsunami a zůstat pevní v našich ambicích v oblasti klimatu. Protože koneckonců, nehledě na všechny dokumenty, které jsou dnes na stole, existuje něco mnohem důležitějšího – naše schopnost žít na této planetě“.

Všechny diskuse a argumenty pro i proti, které předcházely hlasování, z nichž většina má racionální jádro, potvrzují nedostatečně systémový pohled na celý problém z dlouhodobé perspektivy. Není pochyb o tom, že zastavení prodeje automobilů se spalovacím motorem sníží spotřebu ropy, nejdůležitějšího fosilního paliva v EU. Zlepší také kvalitu vzduchu zejména ve velkých městech. Spalovací motory kromě CO2 produkují řadu dalších škodlivých látek.

sinfin.digital