Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Vocaď pocaď Petra Holce: Nechme naše dálnice stavět mafii, Němce nebo Rakušany

Vocaď pocaď Petra Holce: Nechme naše dálnice stavět mafii, Němce nebo Rakušany

Když jsem se nedávno vrátil ze severoitalského Terstu, poprvé se mě kamarád po návratu nejdřív nezeptal, jak jsem se tam měl, ale jaká byla cesta zpátky. Dobrá, kdyby na mapě nebylo Česko, odpověděl jsem. Itálii i Rakousko totiž přejedete komfortně i bezpečně po dálnici a nebýt rakouského strachu z vyšší rychlosti, než je stovka, tak celkem i rychle. Navíc rakouská dálnice nějaký čas dokonce vede téměř k české hranici.

Jenže hned za ní vypukne pravý masakr připomínající ukrajinský Donbas. Novou rakouskou dálnici vystřídá stará dobrá E55, jejíž číselné označení jako by odkazovalo k maximální rychlosti, jíž tu vyvinete i ve ferrari (nemluvím o sobě). Zaprvé totiž vede obcemi i městy a zadruhé je věčně ucpaná. Dálnice D3 začíná až za Budějovicemi a po 50 kilometrech, postavených za 30 let (průměr 1,66 km na rok) od oficiálního zahájení výstavby, pro jistotu zase skončí. Ze 172 kilometrů je v provozu pouhá necelá třetina a hotovo nebude ani za 10 let.  

Česká dálniční infrastruktura, což je mimochodem vzhledem k dokončeným kilometrům protimluv, je samozřejmě velká národní ostuda a symbol naší postkomunistické zaostalosti. Do Česka lze ze Západu po dálnici vjet jen na Rozvadově a od Drážďan, jenže i slavná D8 nám trvala zhruba stejně dlouho jako 50 kilometrů D3. A to jsme ji nakonec ještě museli kvůli nebezpečí propadu částečně otevřít jako nedálnici, čemuž říkáme zlaté české ručičky. Možná i díky nim se nejen D8 musela záhy po svém otevření opravovat. Chyba v materiálu, řekněme.

V roce 2018 máme postavit 18 kilometrů dálnic, další hezký číselný symbol. Nic ale není definitivní, protože nejefektivnější v (ne)výstavbě našich dálnic bývají různé ekoteroristické spolky jako Děti Země. Z výstavby dálnic je dnes velký politický boj, za současný bídný stav ale můžou hlavně ODS, ČSSD a KDU-ČSL, které se přes dvacet let střídaly u moci. Těžko říct, kudy jejich ministři dopravy jezdili, autem ale určitě ne. Jinak by si totiž museli všimnout, že se naše silniční i dálniční síť zle rozpadá a nové kilometry nepřibývají.

INFOGRAFIKA: Modernizace D1INFOGRAFIKA: Modernizace D1autor: Reuters

Aspoň že nám ale po nich zbyly PR fotky z poklepávání na různé „základní“ šutry. Nejznámější je, jak už to u nás bývá, ta s lehce vláčným Milošem Zemanem u šutru na D47 – nápadně připomíná jeho současný čínský management. My Češi se rádi posmíváme Itálii za mafii, jež se spojuje i se stavbou italských dálnic. I zkorumpovaná Itálie má ale perfektní síť dálnic, jejíž většinu navíc vystavěla v době, kdy byla mnohem chudší než my dnes. A navíc jich spousta vede Apeninami, což vyžaduje drahé i technicky sofistikované tunely a mosty. My se dodnes neumíme vypořádat s kopečky Středohoří.

Italové v tom ale nejsou sami: k výstavbě dálnic se krátce po válce dokázala odhodlat většina západoevropských zemí a dokonce na ně našla i peníze. My jsme se zatím odhodlali jen k tomu, že teď najednou kvůli dotacím EU zazáplatujeme všechny rozbité okrsky, po nichž jsme dávno neměli jezdit. Nedávno týdeník Economist taky napsal, že Česko před časem vypadlo i z projektu transevropské vysokorychlostní železnice spojující Skandinávii se sicilským Palermem. Díky naší neschopnosti nás vlak objede Německem.

Těžko říct, proč dálnice tak neumíme. A zvlášť, když jsme je už před druhou světovou válkou začali stavět jako jedni z prvních států na světě. Do dálnice se dokonce pustil i zlínský průmyslník J. A. Baťa, který navrhl páteřní komunikaci napříč Československem. Celou trasu nechal vypracovat za vlastní peníze a projekt schválily i úřady. Vše ale utnula nacistická a komunistická historie. Za 40 let svého teroru komunisti postavili opravami nyní zrušenou D1. Plus pár rychlostních silnic připomínajících kvalitou testovací dráhu pro terénní náklaďáky.

Česko urgentně potřebuje závazný investiční plán na stavbu dálnic, jaký kdysi USA svým výnosem zajistil prezident Dwight Eisenhower. To byl mimochodem konzervativní republikán, kdybyste zase slyšeli naši pravici, že něco takového je komunismus. A protože je vše potřeba urychlit, jinak Česku hrozí zánik automobilové dopravy, zde je můj dálniční plán: zopakujme Klausovo právní zhasnutí z raných 90. let a zavřeme na chvíli všechny ekoteroristy, co blokují stavbu dálnic. Jejich činnost stejně dávno měla být trestný čin.

A pojďme v EU příkladem liberalizace služeb, jíž chceme od Západu. Přiznejme si, že líp než dálnice umíme pivo a turistické stezky, a prostě jejich stavbu svěřme Italům, Němcům a klidně i Rakušanům. Italové umí nejlíp mosty a tunely, Němci perfektní povrch a správný sklon zatáček i nájezdů a Rakušané… Pravda, ti své kvalitní dálnice blokují omezením rychlosti, aspoň jsou ale v jejich stavbě rychlejší než my. To už jsou ale i Poláci, kdybyste to náhodou nevěděli.      

 

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Výsledky 1. kola voleb 2. kolo Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Dění a výsledky ve druhém kole senátních voleb vám přinášíme i v online přenosu>>>

Komunální volby 2018

Výsledky voleb Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva Praha Brno Ostrava

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Volby 2018 - Volební videa a bohaté galerie najdete na Blesk.cz>>>

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Link

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Link

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>

Po volbách už padají hlavy. Rezignovat se chystá místopředseda ČSSD Foldyna>>>

-1