Záchrana „Libeňáku“: Nekonečný příběh zoufalství pražské koalice

 FOTO: David Malík

Petr Holec

25. 09. 2020 • 12:58
GLOSA PETRA HOLCE | Pražský primátor Zdeněk Hřib je známý svou slabostí pro Twitter. Rád tam oznamuje zásadní věci, které pak záhy maže. Doufejme tedy, že podobným způsobem nesmaže i tenhle tweet: „Libeňský most se dočká opravy! Dnes došlo k vypsání veřejné zakázky na jeho rekonstrukci. Nebyl důvod ho bourat, zvládl i náročné zatěžkávací zkoušky. Gratuluji náměstkovi pro dopravu Adamovi Scheinherrovi k úspěchu. Díky jeho úsilí Praha nepřijde o významnou architektonickou památku.“

Máloco ukazuje permanentní nefunkčnost pražské koalice jako právě nešťastný „Libeňák“. O jeho zbourání rozhodli radní předchozí pražské koalice půl roku před posledními komunálními volbami, jeho záchrana ale byla první věcí, na níž se při sestavování současné pražské vlády shodli představitelé Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu. Pro jejich lídra Jiřího Pospíšila to byla první a taky poslední věc, při níž v koalici sehrál důstojnou roli. Od té doby totiž jen ze zoufalství vyhlašuje „dohodovací řízení“.

Teď tedy dali radní hlavy kvůli „Libeňáku“ dohromady znovu, když ve čtvrtek projednali výsledky jeho diagnostik a rozhodli, že Technická správa komunikací (TSK) v říjnu vypíše výběrové řízení na dvoumiliardový tendr. Zhotovitele stavby chce vybrat do půl roku a příští rok má začít příprava projektu. „První stavební práce vypuknou v roce 2022 a potrvají maximálně 3 roky,“ oznámil primátorský náměstek pro dopravu za Prahu sobě Adam Scheinherr, jenž si ze záchrany mostu udělal volební kampaň.

Být Scheinherrem, dám si pro jistotu na podobná data stejný pozor, jaký by si měl Hřib dát na své tweety. TSK jednu veřejnou zakázku na opravu mostu vypsala už vloni, záhy ji ale zrušila, protože se přihlásil jediný zájemce, který navíc nesplnil ani zadané podmínky. A stejně tak vloni Hřib oznámil, že oprava Libeňského mostu nezačne dřív než v roce 2023. „To, na co je momentálně připravená dokumentace, není ta citlivá rekonstrukce, kterou jsme prosazovali,“ zdůvodnil to tehdy pirátský primátor.

V praxi by jeho slova mohla znamenat, že se „Libeňák“ nakonec zbourá, protože by o jeho osudu znovu rozhodovala až příští pražská vláda. Historie by se tak znovu opakovala, jen jinak. Nešťastný most se ale „koalici transparentnosti“ vrátil znovu, když její radní velmi neobvykle tajně hlasovali o zrušení zakázky na jeho bourání. A navíc ještě zvukový záznam jednání zachytil jiné výsledky hlasování, než jaké se pak objevily v oficiálním zápisu. Někdy se tomu říká podvod, podle Hřiba ale šlo jen o „chybu“.

INSIDER — Topolánek, Kalousek

Až do loňského roku jsem bydlel jen kousek od „Libeňáku“ a měl jsem jeho záchranu v režii téhle koalice bezradnosti z první ruky. A že to nebyl úplně bezpečný pohled. Vzhledem k jeho havarijnímu stavu (nejspíš by se brzy zboural sám) po něm musely tramvaje jezdit zhruba rychlostí chodců, Scheinherr teď ale slavně oznámil, že po něm tramvaje můžou zase „frčet“ jako dřív. A to aniž by se s mostem cokoli stalo – myslím k lepšímu! Podle Scheinherra to prostě vyplynulo ze zatěžovacích zkoušek, které předtím odhalily, že je most na spadnutí.

Ano, současná pražská koalice nejvíc ze všeho připomíná cirkusové kouzelníky, co se trumfují ve svých tricích. A lidi to oceňují, zdá se. Když teď Scheinherr oznámil „samoopravení“ Libeňského mostu, začali se ptát, jestli by se stejně sama nemohla opravit i D1. Proč ne. Jen se obávám, že kdybychom na „dálnici do pekla“ pustili současný management Prahy, budeme i na její současný stav vzpomínat jako na jízdu po okruhu F1.    

SDÍLET