Banky se mění. Snaží se více porozumět potřebám klientů, i za cenu rušení poboček

Bod zlomu přišel před pěti lety. Právě v roce 2013 začaly kamenné pobočky bank v Česku ubývat a začal trend, který trvá dodnes. Pobočky bank vytlačuje online bankovnictví, éra digitalizace. Bankovní domy se musejí přizpůsobit, nebo zaniknou. Psát parte by ale bylo předčasné. Stovky kamenných poboček jen potřebují znovu najít důvod vlastní existence.

Bod zlomu přišel před pěti lety. Právě v roce 2013 začaly kamenné pobočky bank v Česku ubývat a začal trend, který trvá dodnes. Pobočky bank vytlačuje on-line bankovnictví, éra digitalizace. Bankovní domy se musejí přizpůsobit, nebo zaniknou. Psát parte by ale bylo předčasné. Stovky kamenných poboček jen potřebují znovu najít důvod vlastní existence.

Trend je zřejmý. Zatímco před deseti lety využíval on-line bankovnictví jen každý osmý Čech, loni to bylo již 57 procent lidí. A s tím, jak si zákazníci dokážou zařídit většinu běžných bankovních záležitostí z domova, chodí jich na pobočky stále méně. Počet kamenných poboček se proto od roku 2013 snižuje; tehdy jich v Česku bylo celkem 2227, loni už o téměř tři stovky méně.

Bankomaty v ČR

„Lidé banku potřebují zejména pro platební styk, bankovní spoření a pro nejrůznější úvěry. A mladí lidé dnes na pobočku prakticky nemusí, protože většinu uvedených základních služeb jsou schopni vyřešit on-line skrze své bankovnictví,“ vysvětluje pro INFO.CZ Vladimír Weiss, finanční poradce společnosti Partners. A trend, kdy on-line bankovnictví bude preferováno před fyzickým řešením záležitostí přímo na pobočce, bude podle Weisse stále výraznější. Kamenné pobočky bank ale na odpis nejsou. Jen se musí proměnit. Znovu nalézt svou funkci, možná se zaměřit na specifickou klientelu. Podle odborníků totiž budou osobní kontakt na kamenné pobočce vyhledávat zejména starší ročníky. Pro ty je nyní třeba platba přes mobilní telefon zcela nepředstavitelná.

„Kamenné pobočky budou také plnit mnohem více konzultační, poradenskou a obchodní funkci,“ doplňuje Weiss. Pokud si u složitějších finančních produktů nebude zákazník jistý některými detaily, bude tak pro něj návštěva pobočky nejjednodušší řešení. „Takové případy využijí hlavně zákazníci, kteří vyžadují pomoc u složitějších záležitostí – například u hypoték a investic,“ doplňuje Tomáš Pithart, manažer týmu technologických strategií a architektury poradenské společnosti Deloitte. Ruku v ruce se změnou zákazníků se bude rovněž měnit složení a kompetence zaměstnanců na pobočkách.

Kromě změny kompetencí kamenných poboček tyto prodejny znovu nalezly ještě jednu podstatnou funkci – prodávají. „Pobočky nyní více plní obchodní funkci banky. Pobočkoví pracovníci si zvou klienty, aby jim představili nové produkty,“ souhlasí poradce společnosti Partners. Podle Weisse se proto dá očekávat, že bankovních poboček bude dále ubývat, ale zcela nevymizí. Trend je nyní takový, že zatímco největší banky svou pobočkovou síť z důvodu úspory nákladů mírně omezují, menší banky chtějí být blíže zákazníkům a pobočky budují. Rozsáhlá pobočková síť je totiž z pohledu zákazníka stále jednoznačné plus.

Bankomaty v ČR

Bankomaty na vzestupu

Zatímco počet kamenných poboček se v Česku snižuje, síť bankomatů je naopak stále hustší. Podle Sdružení pro bankovní karty se jejich počet jen od začátku roku zvýšil o 767 na téměř 5,5 tisíce. Stejně jako počet bankomatů rostl i počet výběrů či počet vydaných platebních karet. Těch je v Česku dnes už víc než samotných Čechů – a to asi o milion.

S tím, jak kamenné pobočky nahrazuje on-line bankovnictví, hotovostní operace na pobočkách nahrazují právě bankomaty. „Proto se dá předpokládat, že počet bankomatů ještě nějakou dobu poroste. Jedná se ale o časově omezený trend,“ odhaduje manažer Deloitte s tím, že výhledově budeme mít všichni vlastní bankomat ve svém mobilu.

Nyní je však rozsáhlá bankomatová síť jedním z trumfů, na které finanční domy lákají nové klienty. Většina bank totiž za výběry v cizím bankomatu stále účtuje nezanedbatelné poplatky, které vedení účtu prodražují. Pokud si však zákazník zvolí banku s malou sítí bankomatů, často ani nemá jinou možnost, než vybírat peníze právě u konkurence.

Bankomaty se v Česku vyvíjejí kvantitativně i kvalitativně. Spolu s tím, jak roste jejich počet, tak je i banky vybavují stále novými funkcemi. Ať již jde o možnost vložit přes ně peníze na účet, změnit PIN k platební kartě, nebo třeba o možnost kartu do bankomatu nevkládat, ale jen ji přiložit.

Na začátku léta byl v Česku navíc ve spolupráci Komerční banky a společnosti Benzina spuštěn první drive-up bankomat. Ten je umístěn na Argentinské ulici v Praze, v areálu čerpací stanice, kde si zákazník může vložit či vybrat peníze přímo z okýnka svého automobilu. Zatímco v Česku jde o první takové zařízení, ve světě je přibližně každý padesátý drive-up drive-up bankomatem. Premiantem ve drive-up bankomatech jsou Spojené státy, kde je jich okolo 40 procent.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek