Co dělat, když vám někdo ukradne peníze z účtu? Můžete je dostat zpátky

Pokud vám ukradnou peněženku, je to samozřejmě nepříjemné. Obzvláště, pokud v ní máte všechny doklady. V době platebních karet už ale u sebe většinou nenosíme velké obnosy, proto to nemusí být z tohoto pohledu taková katastrofa. Co když vám ale vykradou bankovní účet? Je to vůbec možné? Bohužel ano.

O krádeži, kdy majitel platební karty nosí napsaný PIN například v peněžence nebo v mobilu, se ani nebudeme zmiňovat. Pokud se chováme obezřetně, neměla by být krádež peněz z účtu jednoduchá. Bohužel i tak se to stává. Obecně však banky – i díky stále lepšímu zabezpečení – takových krádeží moc nezaznamenávají.

Podle bank nejčastěji bohužel dochází ke zneužití v rámci příbuzenských vztahů. A k většině případů zneužití internetového bankovnictví dochází kvůli nedostatečné opatrnosti uživatelů. Například když klient svoje přihlašovací údaje nebo bezpečností SMS sdělí třetí osobě. Krádež identity, kdy se cizí osoba neoprávněně vydává za klienta, je jistým trendem posledních let. K tomuto negativnímu jevu přispívá i dostupnost informací na sociálních sítích, snadná dostupnost informací v různých registrech, ale také zneužití informací, které mnozí občané s důvěrou sdílí se svými přáteli i nejbližšími.

Podvodníci ale také lákají osobní údaje od zájemců o práci v rámci pracovní nabídky na internetu. Nic netušící oběti tak poskytnou svůj bankovní účet k podvodným převodům peněz. Podle policie počet případů stále narůstá. Důležité je proto nesdělovat osobní údaje a s bankou komunikovat jen přes oficiální kontakty. Při komunikaci s bankou se také vyplatí být pozornější - mobilní viry totiž nejčastěji zneužívají naivitu nebo nepozornost lidí. Pro reálné ohrožení je totiž potřeba alespoň minimální interakce od uživatele. Většina takových útoků proto většinou ztroskotá na některém z bezpečnostních opatření.

Jakými prostředky se tedy proti krádežím bránit?

Samozřejmě, jak už bylo výše uvedeno, nikomu nesdělovat svoje osobní údaje, nezapisovat je na dostupná místa. Přihlašujte se na počítačích, které znáte. Pokud máte telefon s mobilním bankovnictvím, pořádně si jej zabezpečte.A pokud vám přijde e-mail nebo SMS, která se tváří, že je odeslána od banky a chce po vás některou z těchto informací, je falešná. Banka po klientech nikdy nežádá žádné informace po e-mailu nebo v SMS.

Falešné e-maily můžete někdy poznat i podle špatné češtiny, gramatických chyb nebo rozpadlé grafiky. Banky v e-mailech rovněž nikdy neposílají odkaz na přihlášení do internetového bankovnictví, tímto způsobem se podvodníci většinou snaží vylákat přihlašovací údaje. Obecné pravidlo zní - pokud se vám nebude něco pozdávat, informujte vaši banku.

Obezřetnosti je třeba i u výběrů z bankomatů. Ten je vždy před výběrem vhodné zkontrolovat. Při platbách na internetu si zkontrolujte, aby platební brána byla zabezpečená a důvěryhodná. Také pravidelně sledujte pohyby na vašem účtu.

Jak postupovat, když zjistíte, že vám peníze z účtu zmizely?

Okamžitě kontaktujte svou banku. Buď telefonicky, nebo na pobočce. Banka začne situaci okamžitě řešit. Jestliže vám peníze zmizí přes platební kartu, ihned ji zablokujte prostřednictvím klientské linky nebo přes internetové bankovnictví.

Banka má lhůtu, do kdy musí reklamaci vyříditBanka má lhůtu, do kdy musí reklamaci vyříditautor: INFO.CZ

Máte nárok na reklamaci a navrácení peněz zpět?

Pokud včas zjistíte, že vám peníze zmizely a rychle zareagujete, je možné, že banka zajistí peníze dříve, než vůbec bankovní instituci opustí. Pokud je už na tyto kroky pozdě, dojde k reklamaci platby, kterou by měla banka prošetřit. Když se prokáže, že nedošlo k žádnému pochybení ze strany okradeného klienty, který dodržoval všechny bezpečnostní pravidla, měla by mu banka ukradené peníze vrátit zpět.

Jestliže ale klient nedodržoval všechny bezpečnostní kroky, může to znamenat, že odpovědnost za škodu, která vznikne, ponese on. Klient má na podání reklamace 13 měsíců, samozřejmě se ale doporučuje podat ji co nejdříve. Banka je povinna reklamaci vyřídit přibližně do dvou měsíců.

Jaké jsou metody zlodějů?

Kromě klasických forem krádeží, mezi které patří: 

Phishing – vylákání přihlašovacích údajů k internetovému bankovnictví, údajů o platební kartě apod. formou podvodného mailu, který se tváří, že přišel z banky, nebo jiné důvěryhodné společnosti,

Skimming – okopírovaní platební karty, např. v bankomatu,

Malware – stažení a instalace škodlivého programu, který může například zaznamenávat přihlašovací údaje apod.,

Sociální sítě - v poslední době se v souladu s trendy dnešní doby množí případy zneužití v sociálních sítích, kde prostřednictvím krádeže identity podvodníci lákají z přátel dotyčného finanční částku jako pomoc. Často jsou pak odkázáni na falešnou platební bránu, kde jsou jim ukradeny přihlašovací údaje, nebo vybrány peníze.

 
Přejít na homepage Více z kategorie Zpět na začátek