Jak nepřeplatit. I bankovní účty zdarma se mohou prodražit

Jak nepřeplatit. I bankovní účty zdarma se mohou prodražit
 

Osobní účet bez poplatků nabízí v posledních letech většina českých bank. Je to pro ně efektivní možnost, jak přitáhnout nové klienty. Jednotlivé účty se mezi sebou ovšem liší a mohou dokonce vyjít dráž než jejich placené verze.

Trend je zřejmý. Zatímco před pěti lety bychom mezi bankami nezpoplatněné běžné účty téměř nenalezli, dnes je má ve své nabídce většina bankovních domů. „Účty bez poplatků se objevují stále častěji. Myslím, že nyní už můžeme hovořit o tom, že většina bank se vydává tímto směrem,“ potvrzuje pro INFO.CZ Vladimír Weiss, finanční poradce společnosti Partners, podle něhož si tento typ účtů oblíbila především mladší generace. „Ti zkrátka nevidí důvod, proč by měli platit za běžný účet, když nemusí.“ Je však třeba si uvědomit, že účty bez poplatků neznamenají účty bez podmínek a některé z nich se nakonec mohou pořádně prodražit. 

Účet zdarma nemusí znamenat účet bez poplatků

Účet bez poplatků v Česku nabízí většina retailových bank. Z toho těží především klient, o kterého hrají finanční domy přetahovanou a který díky konkurenčnímu boji ušetří. Záleží však na tom, pro kterou banku se nakonec rozhodne – každá z nich má totiž nastavená pravidla svého bezpoplatkového účtu trochu jinak.

Téměř všechny banky nabízejí svůj účet zdarma za podmínky, že si na něj zákazník bude pravidelně posílat peníze. Konkrétní částka se liší, finanční ústavy však většinou chtějí, aby na účtu měsíčně přibylo deset až patnáct tisíc korun. „Za to zákazníkovi nabídnou všechny základní služby zdarma. Pravidlem bývá vedení a správa účtu, výběry z ban­komatu a příchozí a odchozí platby,“ vysvětluje Weiss. Pokud na účet pravidelný měsíční objem prostředků nedorazí, banka si strhne poplatek za vedení, typicky do sta korun, v některých případech ale i dvojnásobek.

Jednotlivé účty zdarma se dále liší například zpoplatněním výběru v bankomatech jiných bank, placenými odchozími transakcemi nebo kvalitou zákaznického servisu. Podmínky jsou ale většinou jasně nastavené předem a zákazník se v nich může zorientovat. „Jak požadavky regulátora, tak i samotný zájem bank je takový, aby klient věděl, k jakým bankovním službám se dostane,“ vysvětluje pro INFO.CZ Pavel Štěpánek, výkonný ředitel České bankovní asociace. „Užitečným vodítkem jsou i sazebníky, které banky zveřejňují,“ dodává Štěpánek.

Srovnejte si sazebníky, i své priority

Právě tyto sazebníky, případně i různá srovnání, je proto vhodné projít dříve, než se nový klient pro založení běžného účtu rozhodne. Může se totiž stát, že jedna zpoplatněná položka účet prodraží do té míry, že by se zákazníkovi vyplatil spíše „účet s poplatky“. Jde například o situaci, kdy „účet zdarma“ účtuje poplatky za výběr z cizích bankomatů, ovšem vlastní bankomatová síť dané banky je značně omezená. Zpoplatněné pak většinou bývají i výběry z bankomatů na dovolené, což může komplikovat situaci lidem, kteří více cestují.

„Účty s poplatky“ ale mohou být levnější než jejich bezpoplatkové varianty. Často totiž obsahují služby, které v účtech zdarma chybí: typicky se jedná například o cestovní pojištění, možnost vybírat bez dodatečných poplatků z bankomatů cizích bank v Česku i v zahraničí nebo třeba asistenční služby pro motoristy. Za tyto doplňkové služby by při častějším využívání majitel bezpoplatkového účtu často zaplatil více, než kolik by ušetřil na poplatcích za vedení účtu.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek