Jak zabránit krádeži peněz z účtu? Obezřetným chováním můžete problémům předejít, v nejhorším pak pomůže banka

Případy, kdy zloději vybílí celý bankovní účet, jsou bohužel stále častější. Podívejte se proto na přehled nejúčinnějších opatření, jak se proti krádeži peněz z účtu bránit. Dodržování pár jednoduchých zásad vás potenciálně dokáže zachránit od velmi nepříjemné situace. Dobrá zpráva je, že i když už dojde k nejhoršímu, banka vám pomůže většinu peněz zachránit.

Ne vždycky všechno vychází podle plánu. Nečekané události, jako je krádež peněz z bankovního účtu, jsou bohužel stále realitou, a proto se vyplatí vědět, co dělat, když k něčemu takovému dojde. Odpovědným chováním lze dokonce takovým událostem do značné míry předejít. 

Když jde o bezpečnost vašich peněz, jedno pravidlo stojí nad těmi ostatními. Opravdu nikdy si nepište svůj PIN na platební kartu, případně na papírek, který necháváte v peněžence. Zloděj, který se k takové kartě dostane, má bohužel až příliš jednoduchou „práci“. Pokud si nemůžete čtyřčíslí ke kartě zapamatovat, jednoduše si jej změňte v bankomatu své banky. Vyhněte se však lehce uhodnutelným kombinacím, jako je 1111 či 1234. 

Opatrnost a obezřetnost se vyplácí. Podle bank totiž bohužel stále nejčastěji dochází ke zneužití v rámci příbuzenských vztahů. A k většině případů zneužití internetového bankovnictví dochází kvůli nedostatečné opatrnosti uživatelů. Například když klient svoje přihlašovací údaje nebo bezpečnostní SMS sdělí třetí osobě. Krádež identity, kdy se cizí osoba neoprávněně vydává za klienta, je jistým trendem posledních let. K tomuto negativnímu jevu přispívá i dostupnost informací na sociálních sítích, snadná dostupnost informací v různých registrech, ale také zneužití informací, které mnozí občané s důvěrou sdílí se svými přáteli i nejbližšími.

Podvodníci rovněž lákají osobní údaje od zájemců o práci v rámci pracovní nabídky na internetu. Nic netušící oběti tak poskytnou svůj bankovní účet k podvodným převodům peněz. Podle policie počet případů stále narůstá. Důležité je proto nesdělovat osobní údaje a s bankou komunikovat jen přes oficiální kontakty. Při komunikaci s bankou se také vyplatí být pozornější – mobilní viry totiž nejčastěji zneužívají naivitu nebo nepozornost lidí. Pro reálné ohrožení je totiž potřeba alespoň minimální interakce od uživatele. Většina takových útoků proto většinou ztroskotá na některém z bezpečnostních opatření.

Jakými prostředky se tedy proti krádežím bránit?

Samozřejmě, jak už bylo výše uvedeno, nikomu nesdělovat svoje osobní údaje, nezapisovat je na dostupná místa. Přihlašujte se na počítačích, které znáte. Pokud máte telefon s mobilním bankovnictvím, pořádně si jej zabezpečte. A pokud vám přijde e-mail nebo SMS, která se tváří, že je odeslána od banky, a chce po vás některou z těchto informací, je falešná. Zapamatujte si, že banka po klientech nikdy nežádá žádné informace po e-mailu nebo v SMS.

Falešné e-maily můžete někdy poznat i podle špatné češtiny, gramatických chyb nebo rozpadlé grafiky. Banky v e-mailech rovněž nikdy neposílají odkaz na přihlášení do internetového bankovnictví, tímto způsobem se většinou podvodníci snaží vylákat přihlašovací údaje. Obecné pravidlo zní – pokud se vám nebude něco pozdávat, informujte vaši banku.

Obezřetnosti je třeba i u výběrů z bankomatů. Ten je vždy před výběrem vhodné zkontrolovat. Při platbách na internetu si zkontrolujte, aby platební brána byla zabezpečená a důvěryhodná. Také pravidelně sledujte pohyby na vašem účtu.

Jak postupovat, když zjistíte, že vám peníze z účtu zmizely?

Okamžitě kontaktujte svou banku. Buď telefonicky, nebo na pobočce. Banka začne situaci okamžitě řešit. Jestliže vám peníze zmizí přes platební kartu, ihned ji zablokujte prostřednictvím klientské linky nebo přes internetové bankovnictví.

Banka má lhůtu, do kdy musí reklamaci vyříditBanka má lhůtu, do kdy musí reklamaci vyříditautor: INFO.CZ

Máte nárok na reklamaci a navrácení peněz zpět?

Pokud včas zjistíte, že vám peníze zmizely a rychle zareagujete, je možné, že banka zajistí peníze dříve, než vůbec bankovní instituci opustí. Pokud je už na tyto kroky pozdě, dojde k reklamaci platby, kterou by měla banka prošetřit. Když se prokáže, že nedošlo k žádnému pochybení ze strany okradeného klienta, který dodržoval všechny bezpečnostní pravidla, měla by mu banka ukradené peníze vrátit zpět.

Jestliže ale klient nedodržoval všechny bezpečnostní kroky, může to znamenat, že odpovědnost za škodu, která vznikne, ponese on. Klient má na podání reklamace 13 měsíců, samozřejmě se ale doporučuje podat ji co nejdříve. Banka je pak povinna reklamaci vyřídit přibližně do dvou měsíců.

Jaké jsou metody zlodějů?

Kromě klasických forem krádeží, mezi které patří: 

Phishing – vylákání přihlašovacích údajů k internetovému bankovnictví, údajů o platební kartě apod. formou podvodného mailu, který se tváří, že přišel z banky, nebo jiné důvěryhodné společnosti,

Skimming – okopírovaní platební karty, např. v bankomatu,

Malware – stažení a instalace škodlivého programu, který může například zaznamenávat přihlašovací údaje apod.,

Sociální sítě - v poslední době se v souladu s trendy dnešní doby množí případy zneužití v sociálních sítích, kde prostřednictvím krádeže identity podvodníci lákají z přátel dotyčného finanční částku jako pomoc. Často jsou pak odkázáni na falešnou platební bránu, kde jsou jim ukradeny přihlašovací údaje, nebo vybrány peníze.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek