Herecká profese je často o štěstí. Může dojít k vyhoření i pocitu marnosti, říká Robert Jašków

Anna Vamberská

Jak vysvětlit dětem, v čem tkví úskalí herecké profese? „Je to často nejistá a nevděčná práce. Můžete být oblíbení, krásní, obdaření talentem. Ale i tak to nic neznamená. Může vás vystřelit film, ale i tak si na vás za 14 dní nikdo nevzpomene,” říká herec Robert Jašków s tím, že by ale svým dětem nikdy nic nezakazoval. „Zkus si to a uvidíš, jaký to je,” uvádí herec v podcastu Jeviště.

Robert Jašków do toho před lety šel. Vystudoval DAMU pod vedením Jaroslava Vostrého, Petra Čepka a Věry Galatíkové. Působil v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, později v Praze v divadle Labyrint a v CD 94 v Celetné ulici. Vidět jste ho mohli i v Divadle na Maninách nebo v Divadle Kalich v muzikálu Krysař. A především si jeho herecké výkony můžete užít ve Švandově divadle, jehož členem je od roku 2002. Aktuálně ho tam můžete vidět v inscenacích Kabaret Winton, Příliš drahý jed, Cyrano z Bergeracu, Adamova jablka, Smrt mu sluší, Pohřeb až zítra nebo Protest/Rest.

Ke svým rolím přistupuje známý herec poctivě. A dodává, že je důležité rozumět svým replikám ve scénáři. Vždy by mělo jít na prvním místě o obsah a až poté o formu. „Rozmohl se nám tady takový nešvar, že je najednou důležitější forma než obsah - že je důležitější jak to říkám, než co říkám. A to u nás i v zahraničí. Udělat z toho show a překroutit to. Něco, co diváka překvapí, šokuje, bude to vizuálně zajímavý, potrhlý, nechutný. O ten obsah pomalu přestává jít. A to je na hovno milí posluchači,” vysvětluje Robert Jašków.

Se správným vyvážením mezi obsahem a formou ale podle jeho slov nemají problém na jeho domovské scéně ve Švandově divadle. „Děkuju bohu, že ve Švandově divadle se to neděje. Nám jde především o obsah,” doplňuje herec s tím, že je i rád za kolektiv svého divadla, protože jsou tam všichni dle jeho slov normální. Dalším nešvarem v umělecké branži, který totiž moc nemusí, je herecké prožívání. „Čím je herec známější a úspěšnější, tím roste jeho prožívání a nemožnost vystoupit z role. Jakkoliv jsou to kecy,” říká Jašków.

Jaká zpětná vazba ho potěší? Proč by si klidně mohl říkat spoluautor scénářů? Jaká byla umělecká i lidská zkušenost v New Yorku? I o tom mluví v podcastu Jeviště Robert Jašków.

Další díly

Vytváříme pro diváky prostor, kde si budou moci odpovědět na své životní otázky, říká farář a provozní ředitel divadla MANA Frýdl

25. 11. 2023, 06:00  •  Anna Vamberská

Dramox ocení lidé, kteří nemají lístky do Dejvického divadla, rodiče s malými dětmi i studenti. Chci, aby lidé trávili víc času s divadlem, říká Martin Zavadil

28. 10. 2023, 06:00  •  Anna Vamberská

Péče a respekt jsou v divadle extrémně důležité. Potlesk patří všem, od herců až po techniky, říkají Michal Hrubý a Tomáš Přenosil

14. 10. 2023, 06:00  •  Anna Vamberská

Jak je důležité nemít příliš velké ego či falešné masky. Nový díl Jeviště s Prokopem Zachem

30. 09. 2023, 06:00  •  Anna Vamberská

Malá holka s velkým hlasem. O nálepkách v showbyznysu, sebevědomí i profesionalitě mezi kolegy s Andreou Holou

09. 09. 2023, 06:00  •  Anna Vamberská

O trendech, které vedou do slepé uličky i neurvalých fanoušcích. Drásá mi nervy, když s námi lidé jednají jako se cvičenými opicemi, říká Slováčková

26. 08. 2023, 06:00  •  Anna Vamberská

Co si vzít od zdravotního klauna do života? Konfrontovat své nedostatky bez vzteku a frustrace, ale s radostí a hrou, říká Houdek

12. 08. 2023, 06:00  •  Anna Vamberská

O srovnávání i sebevědomí umělců. Je důležité vážit si své hodnoty a práce, i respektovat cesty a přístupy ostatních, říkají Charlotte a Pavel Režní

29. 07. 2023, 06:00  •  Anna Vamberská

sinfin.digital