Facebook a Google nám přerostly přes hlavu, jsou z nich téměř samostatné státy. Evropa se snaží zasáhnout, ale je zoufale pomalá

Velké internetové platformy, jako je Facebook s Googlem, přerostly národním státům přes hlavu a ty nyní vymýšlejí, jak je dostat zpět pod kontrolu. „Ty firmy se už staly takovými samostatnými státy, soustředí v sobě obrovské množství peněz a dat, což v dnešní době představuje skutečně velkou moc,“ říká v pořadu Kapitola advokátka Petra Dolejšová. Evropská unie se podle ní sice tyto zdivočelé koně snaží dostat zpět pod kontrolu, ale je při tom zoufale pomalá.

Dosavadní regulatorní předpisy pro Google a Facebok ve světě zatím spíše neexistují – často je fungování těchto společností založené spíše na autoregulaci než na zákonných předpisech. Situace se přesto pomalu mění. Nedávno například schválila nová regulatorní pravidla Austrálie, kde platformy musejí nově lépe spolupracovat s místními tradičními vydavateli – a za přebírání jejich obsahu jim platit. 

Podobným směrem jde i Evropa. „I zde se snažíme dostat ty zdivočelé koně zpět pod otěže – například skrze novou regulaci autorských práv či GDPR. Bavíme se i o větším zdanění. Nicméně například události z voleb v USA, to, s jakou lehkostí platformy odstřihly prezidenta Trumpa od přístupu na jejich sítě, nám ukázaly, že tyto firmy jsou už tak samostatné a soběstačné, že je nějaká regulace z Evropy nebo Ameriky stejně nedostane tam, kam potřebujeme,“ míní Petra Dolejšová

Nové regulaci autorských práv, takzvané copyrightové směrnici, přitom během několika měsíců v členských zemích EU končí dvouletá lhůta pro implementaci do národních právních řádů. „V Česku je už nyní bohužel jasné, že to zase nestihneme. Ministerstvo kultury sice mělo původně v plánu, že by nová legislativa mohla být účinná v září 2020. Dnes máme jaro 2021 a podle mých informací je návrh stále v mezirezortním řízení – nemáme tedy nic hmatatelného, co by se dalo schválit v Poslanecké sněmovně. Navíc v době covidu se vše posune na několik měsíců, případně i let dopředu – podle mě je tak implementace během na dlouhou trať,“ dodává advokátka. 

Co se stane poté, co zmeškáme lhůtu pro implementaci? Dává smysl tlačit na rozdělení Facebooku s Googlem? A vede cesta k jejich zkrocení skrze širší mezinárodní spolupráci? Pusťte si celý díl podcastu Kapitola. 

Další díly


sinfin.digital