Na školách stále panuje nejistota. Když ale srovnám komunikaci ministerstev, jsem asi rád, že pracuji ve školství, říká Pražák

S přestávkami již téměř rok trvá situace, kdy na většině škol probíhá výuka distančně. Podle učitele a člena hnutí Otevřeno Daniela Pražáka ani po roce nemizí určitá nejistota – nikdo příliš neví, co bude. I tak se ale v lecčem české školství díky koronaviru podle Pražáka posunulo. „Náš pan ředitel říká, že uzavřením škol jsme je vlastně otevřeli. Navzájem jsme si nakoukli do domácností, víme, v jakých podmínkách děti fungují a pomáhá to oboustrannému pochopení. I rodiče teď mohou vidět, jak který učitel učí,“ popisuje situaci Pražák s tím, že pandemie paradoxně může školství pomoci, protože otevřela debatu o mnoha jeho problémech.

Ještě před rokem byla distanční výuka pro většinu zúčastněných něčím nepředstavitelným, od loňského března se ale stala s přestávkami běžnou součástí životů všech dětí školou povinných. Ani po jedenácti měsících ale podle učitele Daniela Pražáka neopouští české školství určitá míra nejistoty – aktuálně hlavně v otázkách návratu dětí do škol a jejich testování antigenními testy. 

Pražák zároveň upozorňuje na to, že koronavirová pandemie nepřinesla jen negativa. „Hodně se změnil pohled rodičů a celkové porozumění mezi všemi stranami. Je to paradoxní se o tom takhle bavit, ale jestli nám ta pandemie může něco dát, tak to, že ukázala na problémy, které v našem školství jsou. Vynesla je na povrch a nastartovala o nich širší debatu, to mi přijde důležité,“ říká Pražák s tím, že je třeba si uvědomit, že uzavření škol dál rozevřelo nůžky jak mezi jednotlivými žáky z různých sociálních poměrů, tak mezi školami jako takovými. „Něco jiného je používat Teamsy a Google Classroom, a něco jiného je mít dobrou infrastrukturu. Jsou školy, kde kdyby se učitelé odtamtud chtěli připojit k online výuce, tak je to sci-fi. I tlak na rodiče teď mnohem více narostl. Je to náročné i pro vzdělané rodiče z dobrého prostředí s orientací v technologiích,“ vysvětluje Pražák.

Co z toho, co uplynulý rok do školství přinesl, by stálo za to zachovat? A jak Pražák hodnotí komunikaci ministerstva s učiteli? Poslechněte si celý rozhovor.

sinfin.digital