Lesný: Kdyby stát Smartwings nepodpořil, tak by prodělal. Dopady bychom pocítili všichni

Pro Česko je výhodnější podpořit leteckého dopravce Smartwings, než ho nechat v nouzi, myslí si majitel konzultantské společnosti Aligier a bývalý poradce ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka Roman Lesný. Pokud by stát dopravci nepomohl, jenom přímé dopady by podle Lesného vyšly na 1,2 miliardy korun. Podporou Smartwings prý může stát naopak dokonce i časem vydělat. Proč vláda odmítla poskytnout dopravci finanční podporu a nabídla jen garanci úvěru? A jak si vysvětluje, že se proti SmartWings zvedla taková vlna nevole? Poslechněte si celý rozhovor v úvodu článku.

Roman Lesný jako poradce ministra Havlíčka stál v čele expertního týmu, který měl za úkol vypracovat analýzu situace kolem leteckého dopravce Smartwings žádajícího o státní podporu. Jak Lesný vysvětluje v rozhovoru s šéfredaktorem INFO.CZ Michalem Půrem, hlavním cílem týmu bylo nalézt odpověď na trojici otázek: 1) Má Smartwings vůbec šanci v současné situaci přežít? 2) Kolik je k tomu potřeba finančních prostředků a v jakém čase a struktuře? 3) Je šance peníze, které by do toho stát dal, dostat nazpět, případně existuje možnost něco vydělat? „Došli jsme k tomu, že Smartwings má šanci na přežití, je potřeba několik set milionů v nějakém rozmezí a pro stát je tam v dohledné době návratnost investice. Takto jsme to bez dalších doporučení předali ministrům na zvážení,“ komentuje výsledky analýzy Lesný.

Expertní tým zároveň dle jeho slov vytvořil i analýzu situace, pokud by se vláda rozhodla Smartwings nepodpořit. „Přímý dopad na stát by byl 1,2 miliardy korun do konce roku. Následné sekundární dopady by byly rovněž v miliardách. Stát by tak výrazně prodělal. Pokud do Smartwings vloží peníze, nebo poskytne garanci, relativně rychle se to vrátí. Ušetří, pokud do toho investuje,“ vysvětluje Lesný. „Normální občan by tyto dopady neviděl. Příjmy z daní a odvodů nejen od aerolinek, ale i od subdodavatelů do státního rozpočtu nevidíme, ale nakonec se nás to všech týká moc, protože z toho mohou být placeny naše důchody, podpory v nezaměstnanosti a toto všechno,“ dodává Lesný s tím, že vláda během projednávání čelila silné nevoli ze strany jak široké veřejnosti, tak opozice. Pro některé její členy prý bylo pohodlnější nedělat nic.

Lesný se netají tím, že by upřednostnil přímou finanční podporu Smartwings ze strany státu před pouhými garancemi za úvěr. Zároveň si je ale vědom, že tato varianta se stala kvůli negativní odezvě veřejnosti neprůchozí. „Garance jsou lepší než nic. Nicméně zpozdí to některé věci, není taková jistota výsledku, přibývají další diskutabilní kritéria a otázky, jak si s tím poradí bankovní sektor a jak se vymyslí dozajištění, když stát negarantuje sto procent. Z toho, co jsem viděl, ale myslím, že je to uskutečnitelné,“ hodnotí schválený scénář podpory Lesný s tím, že Smartwings je dobře finančně řízenou firmou, nicméně nevyhne se škrtům a propouštění. „S jinými aerolinkami to v Česku porovnat nemůžeme, ale máme dost velkých a bohatých společností, které dostávají na státní pomoci velké peníze, a tam se nikdo na nic neptá a nerozporuje to,“ uzavírá Lesný.

sinfin.digital