Negativní komentáře na pracovišti nebo hloupé osobní otázky nesmíme přecházet, říkají Zuzana Mora, Lucie Tvarůžková a Dominika Hovančáková

A ty jsi ve které fázi cyklu? I takové otázky zažila v minulosti od kolegů Dominika Hovančáková. A to jen proto, že byla o něco razantnější než jindy. Jak usadit někoho, kdo zpochybní vaše kvality kvůli tomu, že jste žena? A jak se vypořádat se situacemi, kdy přijde připomínka od kolegyně – například na to, že matky manažerky nemají tolik času na své děti nebo na to, že je někdo naopak příliš dlouho na mateřské? I na to odpovídají v podcastu Women in Finance Zuzana Mora z Wood & Company, Lucie Tvarůžková ze SingleCase a Dominika Hovančáková z Direct People.

Negativní komentáře na pracovišti nebo hloupé osobní otázky nesmíme přecházet, říkají Zuzana Mora, Lucie Tvarůžková a Dominika Hovančáková - video pro předplatitele

„Jednou jsem přišla do advokátní kanceláře, kde jsem byla jedinou ženou u stolu. Vedoucí partner se na mě podíval a řekl, že by si dal kávu. Tak jsem mu řekla, že já také. Cappuccino,“ říká Lucie Tvarůžková s tím, že podobné poznámky má člověk buď přejít nebo obrátit ve vtip. „Pokud tam je ta odvaha. Mám zavedenou frázi, že chci něco od druhé strany vysvětlit jako pro blondýnu. Jakmile to řeknu, tak je na stole dost možná to, co si druhý člověk myslí tajně,“ dodává s úsměvem.

Dlouholetá novinářka, zakladatelka Zonky a dnes managing partnerka právně-technologické firmy SingleCase Lucie Tvarůžková o sobě v podcastu Women in Finance také tvrdí, že má neodolatelnou chuť věcem nerozumět. „Mám úchylku zkoušet nové věci a skáču z jednoho byznysu do druhého. Nejvíce mě lákají ty, o kterých nic nevím. Takže jakmile mám pocit, že něčemu rozumím, tak mám nutkání to změnit. Nedávno jsem se přistihla, že přemýšlím, že můj další startup bude ve zdravotnictví,“ říká.

Sama chce ale ve svých projektech vytvořit takové prostředí, kde budou chtít zaměstnanci pracovat dlouhé roky. „Ale asi k sobě lákám lidi, kteří mají rádi, když je to moře trochu rozbouřené. Nevíte, jestli dojedete do přístavu nebo zda budete muset přespat na otevřeném moři. V tom je pro mě firemní kultura jednoduchá, nikdo jiný by se mnou nevydržel,“ říká. V podcastu Women in Finance Lucie také přiznává, že má z hlediska „investic“ také snahu dávat příležitosti lidem, kteří se v minulosti neosvědčili. „S kolegou tomu říkáme sociální projekt. V každé firmě dám znovu a znovu šanci tomu, kdo si ji zdánlivě nezaslouží. Vždy vsadím na divokou kartu. Skoro nikdy to nevyjde, ale dělám to pořád znovu,“ přibližuje s tím, že obecně je její investiční strategie hodně emotivní a intuitivní. „Investuji do lidí a příběhů. Do někoho, kdo má schopnost mě nadchnout. Je tam velká míra rizika, ale jsem s tím smířená,“ popisuje.

Zuzana Mora pracuje více než 15 let jako Sales Trader ve společnosti Wood & Company. I když je její práce mnohdy časově i psychicky náročná, stále si drží vysoký výkon a nadšení. „Na kapitálových trzích je každá hodina jiná, je to dynamické prostředí. Neustále se učíte novým věcem a trendům,“ říká v podcastu Women in Finance s tím, že se ve své práci ani po patnácti letech rozhodně nenudí. „Když jsem začínala, všechno jsme psali na papír a teď je vše elektronicky. Myslím si, že patnáct let být v jedné firmě je jedna věc, ale ta druhá rovina je, v jakém segmentu děláte,“ dodává.

Ve svém pracovním životě se Zuzana zaměřuje především na obchodování akciových titulů pro mezinárodní institucionální klienty. V tom osobním pak investuje zejména do sebe. „Jsem pracující maminka a chci být v pohodě v práci i s rodinou. Proto musím najít balanc mezi prací a osobním životem a najít si zen. Povede se mi to jen investicí do sebe, protože vím, že jsem se posunula intelektuálně i kariérně,“ říká.

Dominika Hovančáková má za sebou více než 12 let ve Slovenské spořitelně. Dnes působí jako Senior Business Development Manager v inovační agentuře Direct People. „V souvislosti s pojmem Ženy ve financích si představím sebe, když jsem byla součástí velkého korporátu. Ta nálepka mi nevadí. Dnes jsem ale ráda, že se posouvám dále,“ říká. Svět inovací jí pomohl například lépe vnímat neúspěch. „Držím se toho, že kdo nic nedělá, ten nic nepokazí. Inovace s neúspěchem počítají mnohem více než třeba bankovní segment. Mindset je v nich postavený na riziku, se kterým počítáme. Navíc z neúspěchu se častokrát naučíme více než z úspěchu,“ uzavírá.

Jsou Zuzana Mora, Lucie Tvarůžková a Dominika Hovančáková zvyklé na vypjaté situace? Jak se v minulosti vypořádaly s negativními komentáři a „hloupými“ otázkami ze strany kolegů? Naučily se mít zdravé sebevědomí? A co jsou jejich nejsilnější stránky? I to je tématem podcastu Women in Finance.

sinfin.digital