„Na světě se ročně vyhodí 50 tisíc tun oblečení, které nikdo nenosil. Bude tu ještě sto let po tom, co my budeme v hrobě,“ varují módní designérky

Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

„Móda je jeden z nejšpinavějších oborů na planetě. Každý by se tím měl zabývat, když si koupí tričko za 250 korun. Položit si otázku, jaká je cena výroby, když se to tričko po druhém či třetím nošení rozpadne, kam putuje, co se s ním stane dál. Z čeho je udělané, jak dlouho se bude v zemi rozkládat,“ říkají módní návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková v podcastu Welcome the Future.

Designérky vytvořily v roce 2005 svou vlastní značku Chatty a od té doby patří mezi špičku českého módního byznysu. Jak jsou na tom podle nich Češi. Máme vkus?

„Pro Čechy je komplikované vyrovnat se s rychlostí, ve které se módní trendy odehrávají, a přijímat nové věci či experimenty. Pak se stane to, že když to konečně přijmeme, tak se toho držíme třeba pět šest let. A ono už je to jinde,“ říká diplomaticky Radka Sirková.

Na druhé straně způsob, jakým chodí Češi oblékaní do divadel či restaurací, je podle návrhářek z Chatty stále často tragický a Češi podle nich ani 30 let po revoluci nerespektují, že jistý typ události vyžaduje určitý dresscode. Například džíny a svetr v divadlech jsou podle nich stále častější peklo.

„Já s tím mám opravdu velký problém. Ráda a hodně chodím do divadel, ale přestala jsem chodit do takových institucí, jako je Národní divadlo či Vinohradské divadlo, protože tam je to nejvíc zjevné. Když to tam vidím, tak mám chuť utéct. A jediný můj zážitek z divadla je pak tento. Odcházím rozčarovaná a ptám se, kde se ti Češi proboha zapomněli,“ dodává Radka Sirková.

A mají vkus čeští politici? Co říkají třeba na takřka legendární zahájení pirátské volební kampaně, na které přišli všichni politici pirátské strany v modrých oblecích a hnědých botách?

„Asi dali hlavy dohromady a řekli si, že budou šmrncovní a protože je to cool a in, ale už nepobrali to, že ačkoli kopou všichni za jednu stranu, tak jsou každý individualita. A to mělo být z toho také cítit. Takhle vypadali jako podivné fotbalové družstvo, které dostalo nějaký sponzorský dar v podobě hnědých bot a modrých obleků,“ říkají návrhářky z Chatty v podcastu Welcome the Future.

Jak vypadá český módní byznys po krachu OP Prostějov a Pietro Filippi? Najdou se ještě investoři ochotní rozvíjet tuzemské značky?

Proč jsou české celebrity ve Varech nervózní a neumí v róbách chodit?

Nakupují Češi po pandemii více on-line, nebo se vrátili do butiků?

A jaká je budoucnost oděvního byznysu? Budeme víc šít na míru ve studiích typu Chatty, nebo nakupovat levnější konfekci?

Jak se hledají a schovávají švadleny a jak se jim mezi návrháři říká?

A proč je nezbytně nutné být na instagramu?

Poslechněte si podcast Welcome the Future Evy Hanákové a Vladimíra Piskáčka.


SDÍLET
sinfin.digital