Česko musí zjistit, jaký dopad na něj Green deal bude mít. Jsme nejprůmyslovější v EU, snížení emisí nás bude stát víc než ostatní a bude nám trvat déle, říká Špicar

Jezdí Teslou, propaguje kroky vedoucí k nižším emisím a podporuje evropskou snahu o snižování koncentrace skleníkových plynů. Na druhé straně dlouhá léta pracoval v průmyslu a v jeho svazu zastupuje největší průmyslové firmy v zemi. Řadu z nich, pokud evropské vlády schválí Green Deal vedoucí k omezení emisí o 55 procent do roku 2030, čekají obrovské změny.

„Když vidím například vápenky, které se budou muset přizpůsobit a ještě ani nemají technologie, které by umožnily cíle EU dosáhnout. Když vidím železárny, automobilky, co je to bude stát, jak obrovská distorze to na trhu je – protože to není tažené poptávkou, ale regulací a politikou – tak z toho mám trochu strach. Směr je správný, ale mám pocit, že se trochu moc tlačí na pilu. Dívám se na to jako člověk, který věří, že to je ten správný směr, ale zároveň ví, jak obrovská zátěž to v praxi pro firmy bude. Ale i pro občany, na které to také dopadne,“ říká Špicar.

Jediná cesta, jak dostát cílům evropského plánu a zároveň dosáhnout toho, aby v ekonomice byly lepší platy a aby se v český průmysl posunul z dodávání polotovarů k výrobě finálních výrobků, je podle Špicara kompletní modernizace prostředí. A zároveň změna přístupu.

„Loni jsme prošli nejhorší hospodářskou krizí v našich novodobých dějinách s trhem práce, na kterém po celou dobu krize bylo víc pracovních míst než nezaměstnaných. To prostě není dobré. Máme tady firmy, které zaměstnávají 30 tisíc lidí a my se z toho radujeme? To není chytré. To jsou bohužel pracovní místa, která jsou fyzicky velmi náročná, nemají skoro žádné nároky na kvalifikaci a jsou špatně placená. Na tom ekonomiku nemůžeme stavět. Musíme ta místa co nejdříve zrušit, nahradit automatizací a robotizací a uvolnit tyto lidi pro místa s vyšší kvalifikací a lepším platem. Pokud to zvládneme, přestaneme být levnou ekonomikou a odejde to, čemu odbory říkají levná práce,“ vysvětluje Špicar.

  • Jaká je budoucnost autoprůmyslu, na kterém naše ekonomika ve velké míře závisí?
  • Proč Špicarovi teče střechou do Tesly a vyměnil by ji zase za auto s benzinovým motorem?
  • Dosáhne Evropa v boji za snížení emisí nějakého výsledku, když na to zůstane sama?
  • A proč je podle něj Čína chytrou zemí?


Tato a další témata probíráme v podcastu Welcome the Future Evy Hanákové a Vladimíra Piskáčka.

Video pro předplatitele: Radke Špicar hostem podcastu Welcome the Future

Další díly

„Tradiční model médií je blízký zániku,“ říká expert z britské univerzity Václav Štětka

30. 09. 2022, 06:00  •  Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

V Evropské unii hrozí obrovská deziluze lidí a ztráta legitimity politiků. A to může mít ohromné důsledky, říká historik Miroslav Bárta

10. 09. 2022, 16:00  •  Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

Proč si média dobrovolně pouští žilou a kam je přivedlo náboženství dat a kliků? O čtenářích, vydavatelích i technologiích s Libuší Šmuclerovou

23. 08. 2022, 06:00  •  Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

Proč nemáme zavrhovat plyn? A proč se stavba jaderných elektráren vždy tak protáhne a prodraží? Dana Drábová nejen o energii, médiích a svých politických ambicích

29. 07. 2022, 06:00  •  Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

Ať na mě bude tlak jakýkoli, já mu neustoupím. Otázky, dokud nesou mé jméno, nejsou politická samoobsluha, říká Václav Moravec

11. 07. 2022, 12:00  •  Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

Jaké byly první fake news v historii a proč jsou dezinformace součástí naší kultury? Jiný pohled na média s autory podcastu Přepište dějiny Stehlíkem a Gromanem

01. 07. 2022, 09:26  •  Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

Proč ruské propagandě uvěříte, i když nechcete? Jak se dělá novinařina pod palbou? Kdo je ve skutečnosti Ukrajinec a čeho už Putin invazí dosáhl? Nejen o válce s novinářem Vojtěchem Boháčem

28. 06. 2022, 06:00  •  Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

Proč je v Praze nedostatek bytů? O neviditelné, ale nejdůležitější příčině a o metropolitním plánu s šéfem rozvoje Prahy Ondřejem Boháčem

08. 04. 2022, 13:33  •  Vladimír Piskáček, Eva Hanáková

sinfin.digital