Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Jak cestovat letadlem? Odhalte tajné tipy zkušených cestovatelů, které vám usnadní cestu

Jak cestovat letadlem? Odhalte tajné tipy zkušených cestovatelů, které vám usnadní cestu

Cesta letadlem může být pro někoho velkým očekávaným zážitkem, jiní se naopak modlí, aby stroj vydržel ve vzduchu až do cílové destinace. Dle statistik jsou ovšem letiště čím dál vytíženější a i Češi, kteří byli dříve zvyklí vyrážet na dovolenou autem nebo autobusem, se častěji přepravují vzduchem. Cestování letadlem má svá speciální pravidla, která se liší od jiných druhů dopravy. V cestovatelském speciálu INFO.CZ vám nabízíme přehledné tipy, na co se připravit před letem, jak se správně sbalit, jak zvolit správné sedadlo i jak překonat jet lag. Užitečné rady v následujícím rozcestníku s odkazy na podrobné články najdou ti, kteří se na svůj první let teprve chystají, ale i zkušení cestovatelé, pro které je létání běžnou součástí života.

Jak zabalit kufr do letadla

Při cestách autobusem musíte při balení přemýšlet jen nad tím, které věci chcete mít u sebe, a co uložíte do kufru, který skončí v zavazadlovém prostoru. Pro cesty letadlem ale platí speciální pravidla související s bezpečností, která upravují, co můžete mít po dobu letu u sebe. Omezení se týká především množství tekutin - vedle nápojů také kosmetiky a parfémů. Podrobné tipy, jak se správně zabalit na palubu letadla, najdete v tomto článku:

Parkování na letišti

Někteří se na letiště dopravují veřejnou dopravou, jiní spoléhají na taxislužby nebo ochotné příbuzné. Kdo ale tuto možnost nemá, nebo chce k letištnímu terminálu dojet pohodlně ve svém autě, musí následně řešit, kde jej po dobu svoji nepřítomnosti nejlépe a hlavně levně zaparkovat. V článku pod odkazem níže vám nabízíme tipy na dobré parkování v okolí nejbližších letišť, která Češi obyčejně využívají:

Jak to chodí na letišti

Příprava letadla před odletem je mnohem delší než vypravení autobusu. Proto je potřeba se na letiště dostavit už s dvouhodinovým předstihem, protože cestující nemůže přispěchat v posledních minutách, jako když naskakuje v poslední chvíli do autobusu. Před nástupem do letadla navíc cestující musí podstoupit řadu povinných procedur. Konkrétně se s nimi seznámíte v tomto článku:

Co nezapomenout do letadla

Ať vás čeká dlouhý nebo kratší let, existují maličkosti, které vám jej dokáží zpříjemnit a značně ulehčit. V letadle bývá většinou chladnější a suchý vzduch, který dovede potrápit oči i pleť a v případě nedostatečného oblečení může vyústit i v nachlazení. Podívejte se na tipy zkušených cestovatelů a nezapomeňte si zabalit tyto drobnosti:

Kde sedět v letadle

Cestující dostávají u většiny aerolinek přidělena konkrétní sedadla. Většinou ale společnosti nabízí možnost si místo předem vybrat. Buď prostřednictvím online odbavení, nebo přímo na letišti při check-inu. Které sedadlo je v letadle ale nejlepší? Hodně záleží na tom, zda chcete při cestě spát, natáhnout si nohy nebo dostat co nejdříve občerstvení.

Zpoždění letu? Máte nárok na kompenzaci

Přestože cestování letadlem je v současnosti nejrychlejším druhem přepravy na velké vzdálenosti, i tak se občas lety zpozdí nebo úplně zruší. Pokud máte platnou letenku, máte v těchto případech nicméně nárok na kompenzaci v podobě vrácení peněz nebo poskytnutí občerstvení či ubytování. Jak se přihlásit o náhradu škody a na co máte právo, se dozvíte pod následujícím odkazem:

Ztracený kufr? Reklamaci řeště okamžitě

Pravděpodobnost, že vám aerolinie někam zašantročí kufr, je sice velmi malá, ale existuje. Víte, jak se chovat případě, že se ocitnete na zcela jiném místě než vaše zavazadlo nebo pokud k vám kufr doputuje v jiném stavu, než v jakém jste ho naposledy viděli před odbavením? Tady je pár rad.

Jak překonat jet lag

Pokud zdárně zvládnete let a s úlevou najdete cestu ke svému ubytování, může na vás přesto dopadnout ještě jeden efekt rychlého cestování. Pokud jste se přepravili na velkou vzdálenost, při které jste překonali několik časových pásem a museli si tak při příletu seřizovat hodinky, může na vás číhat zákeřnost jménem jet lag. Takzvaná pásmová nemoc způsobuje několikadenní únavu, ale i nespavost a kvůli rozhozeným biologickým hodinám může řádně znepříjemnit první dny dovolené. Jak účinky jet lagu co nejvíce omezit, se dočtete zde:

Znáte aktuální trendy v dovolenkových destinacích? Čtěte zde>>>

 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1