Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Dusno kvůli nové lince metra: Trojkoalici se nelíbí plán na vznik nového podniku

Dusno kvůli nové lince metra: Trojkoalici se nelíbí plán na vznik nového podniku

Zástupci Zelených, STAN a KDU-ČSL nesouhlasí s navrženou podobou společného podniku, který plánuje založit dopravní podnik (DPP) se soukromým developerem k rozvoji okolí stanic nové linky metra D. Stávající podoba podle nich nezaručuje urbanisticky přínosný rozvoj stanic, není transparentní a může být pro město ztrátová. 

Politikům Trojkoalice se dále nelíbí například to, že návrh projektu podle nich v současnosti nijak negarantuje ekonomickou výnosnost celého projektu pro Prahu. "Je tam prostě spoustu nejasností a my máme velkou obavu, aby z tohoto jistě původně bohulibého a dobře zamýšleného záměru nebyla nová opencard," uvedla radní Jana Plamínková (STAN). Šéf pražského STAN Petr Hlubuček k tomu doplnil, že podnik by měl fungovat jen do té doby, než budou vykoupeny pozemky pro stavbu metra.

Výběrová komise DPP pro spolupráci doporučila společnost Penta, záměr musí schválit rada a projedná ho i zastupitelstvo. Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) Trojkoalice nyní vyzve ostatní radní, aby se vrátili o dva kroky zpět a do zadání pro dopravní podnik nechali zapracovat takové pojistky, které zaručí, že podnik bude pro město výhodný.

Podle šéfa DPP Martina Gillara je rozvoj okolí stanic ve prospěch města dostatečně zaručen územním plánem a dalšími normami. "Myslím si, že princip společného podniku nemůže být nějakým způsobem smluvně kroucen do urbanistického rozvoje," řekl. Dodal, že DPP jen plní úkol, který mu zadala rada hlavního města. Kritiku ze strany Trajkoalice považuje za nepochopení celého záměru.

Trojkoalici považuje za znepokojující také fakt, že město má mít ve společném podniku 49 procent a soukromý investor 51 procent. Podle Gillara to má zaručit, že půjde skutečně o komerční podnik, který nebudou vázat pravidla rozhodování daná pro veřejné subjekty. Město podle něj bude mít dostatečné kontrolní mechanismy. "Konstrukce společného podniku je 50 na 50, to 49 na 51 je jenom právní řešení," uvedl. Doplnil, že to je základní princip celého projektu, a pokud město chce stanice rozvíjet samo, může založit veřejný subjekt. Tím ale přijde o výhody, kvůli kterým se rozhodlo pro spolupráci se soukromou firmou.

 

 

 

 

  
 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek