Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Praha 1 umístila výsuvné sloupky proti teroristickým útokům. Nahradí nevzhledné zábrany

Praha 1 umístila výsuvné sloupky proti teroristickým útokům. Nahradí nevzhledné zábrany

Na třech místech v centru Prahy se objevily výsuvné sloupky, které mají bránit teroristickým útokům. Dnes je představili zástupci Prahy 1 a magistrátu. Sloupky nahrazují dosud používané betonové zátarasy, které čelí kritice - podle řady lidí se do centra města nehodí a jsou nevkusné. Sloupky město zatím umístilo v Maiselově, Břehové a Široké ulici, v budoucnu by měly přibýt další.

Sloupky v centru metropole umístila Praha 1 ve spolupráci s magistrátem. Opatření je reakcí na teroristické útoky s využitím vozu, které se v posledních letech v Evropě objevují. „Doufám, že se jedná o první vlaštovku a další obdobné projekty budou následovat,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Dodala, že i když je Praha hodnocena jako šesté nejbezpečnější město na světě, je stále důležité, jak se tu lidé cítí.

 

Výsuvné sloupky ovládá policie, která může regulovat jejich výšku podle stupně ohrožení od uzavření chodníků po zavření celé ulice. „Tyto technické prostředky jsou vedle pravidelných hlídek policistů a strážníků další významnou součástí bezpečnostních opatření v turisticky nejnavštěvovanější části Prahy,“ uvedl náměstek ředitele pražských policistů Petr Matějček.

Kvůli možným teroristickým útokům město předloni umístilo v okolí vánočních trhů betonové zábrany. Šlo především o reakci na teroristický útok v Berlíně. Řadě lidí nicméně podoba žlutošedých bloků přišla nevkusná a nehodící se do centra historického města. Zábrany nicméně stojí na Staroměstském náměstí u Pařížské ulice dodnes.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1