Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Sobotní půlmaraton omezí provoz v Praze, lidé by měli využívat hlavně metro

Sobotní půlmaraton omezí provoz v Praze, lidé by měli využívat hlavně metro

Sobotní Pražský půlmaraton omezí provoz městské hromadné dopravy i aut zejména v centru města. Cestující musejí počítat s odklonem tramvajových a autobusových linek, řidiče čekají uzavírky ulic i omezené parkování. Lidé by měli využívat hlavně metro. Na plynulost dopravy a bezpečnost dohlédnou desítky policistů a strážníků. Na trať jubilejního 20. ročníku podél vltavských nábřeží se vydá v sobotu dopoledne přes 11.000 běžců.

Na uzavírky ulic se motoristé musejí připravit v první, druhé, páté, sedmé a osmé městské části. Nejdelší z nich začnou hned po páteční půlnoci a potrvají do sobotních 16:00 v okolí náměstí Jana Palacha, u kterého je start a cíl závodu. Od 09:30 do 13:00 bude neprůjezdný Čechův i Mánesův most. Další komunikace včetně mostu Legií, Palackého a Libeňského mostu a Těšnovského tunelu bude policie uzavírat průběžně v době závodu.

Zejména v Praze 1 bude kvůli bezpečnosti půlmaratonu v některých ulicích zakázáno parkování. Auta mohou být odtažena. Pro informace o změnách v dopravě, které s během souvisí, mohou lidé telefonovat na bezplatnou linku 800 165 102.

Tramvaje projíždějící širším centrem města budou jezdit odklonem nebo zkráceny. Zhruba od 09:30 do 11:00 bude zavedena náhradní autobusová doprava X3 na trase Podolská vodárna - Výtoň - Albertov - Karlovo náměstí - Novoměstská radnice. Omezení čeká autobusy 176, 194 a 207.

„Z důvodu velkého rozsahu dopravních opatření nejsou na některých linkách dodrženy časy odjezdů garantovaných nízkopodlažních spojů. S ohledem na tyto změny doporučujeme v centru města využívat linky metra, jejichž provoz bude v případě zvýšené přepravní poptávky posílen,“ informoval dopravní podnik.

Trasa půlmaratonu vede z velké části po nábřežích. Účastníci vyběhnou kolem 10:00 od Rudolfina směrem ke Karlovu mostu, na jihu se otočí ve Strakonické ulici, zpátky k Rudolfinu se na severu obrátí u Libeňského mostu. Původně organizátoři prestižního běhu zvažovali, že kvůli havarijnímu stavu se účastníci závodu budou muset vyhnout Libeňskému mostu, nakonec ale trasa vede tradičně i přes něj.

První závodníci by měli dorazit do cíle zhruba po hodině, konec závodu je naplánován na 13:00.

Pražský půlmaraton má zlatou známku mezinárodní atletické federace IAAF, což je nejvyšší ocenění kvality silničních běžeckých závodů. Mezi přihlášenými jsou elitní světoví a tuzemští vytrvalci, ale i tisícovky amatérských běžců.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1