Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Stanice metra Muzeum bude tento víkend uzavřena. Opravy metra budou probíhat přes celé léto

Stanice metra Muzeum bude tento víkend uzavřena. Opravy metra budou probíhat přes celé léto

O víkendu 23. a 24. června bude opět pro cestující v pražském metru obousměrně uzavřena stanice Muzeum na lince A. Vlaky metra budou stanicí projíždět od sobotního zahájení do nedělního ukončení provozu. ČTK to dnes sdělila mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková. Během výluky se budou provádět některé práce, které navazují na nedávnou rekonstrukci stanice.

Kvůli opravě byla stanice Muzeum na lince A uzavřena letos o jednom víkendu také v dubnu a v květnu, další víkendová výluka je naplánována na 21. až 22. července. Rekonstrukce omezila provoz stanice i dlouhodobě. Od letošního ledna do 21. května vlaky na Muzeu nezastavovaly ve směru na Nemocnici Motol, před tím stanici téměř půl roku projížděly v opačném směru.

 

V nynější víkendové výluce se budou měnit svítidla u přímého výstupu ze stanice na pevném schodišti a podestě, dělníci vymění také některé kabely ve výtahové šachtě a osvětlení veřejného prostoru v eskalátorovém tunelu. Dlažba na nástupištích projde hloubkovým chemickým čištěním, na pevném schodišti přibudou protiskluzné prvky. Na stěnu u výtahu dělníci dají nátěr, který usnadňuje odstraňování případných graffiti.

Cestující mohou o víkendu pro výstup na Václavské náměstí využít stanici Můstek. Kdo bude potřebovat přestoupit na Muzeu mezi trasami metra A a C, může použít náhradní cestu s využitím trasy metra B mezi Můstkem a Florencí.

Pražské metro zahrnuje 61 stanic na třech linkách. Celková délka všech tří linek překračuje 66 kilometrů.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1