Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Jak přežít exekuci a jak ven z dluhové pasti? Ministerstvo spustilo nový web

Jak přežít exekuci a jak ven z dluhové pasti? Ministerstvo spustilo nový web

Ministerstvo spravedlnosti spustilo webový portál o exekucích, který je zaměřený na dlužníky i věřitele. Hlavním cílem stránek je zvýšit informovanost veřejnosti o právních úpravách exekucí, ale také usnadnit orientaci dlužníků a dalších lidí v konkrétních životních situacích. ČTK to dnes sdělila mluvčí úřadu Tereza Schejbalová.

Web v přehledném diagramu ukazuje, co se krok za krokem děje při exekučním řízení. Vysvětluje, jaká jsou práva manžela nebo manželky dlužníka či jaké povinnosti má věřitel. Také radí, jak předejít pádu do dluhové pasti, a přináší i seznam dluhových poraden, na něž se lidé mohou obracet. Zájemci si navíc mohou stáhnout obecné vzory některých podání.

Věřitelům zase portál nabízí přehled práv a povinností nebo návod, jak podat stížnost na soudního exekutora. Dva panely se věnují také dalším lidem, které může cizí exekuce postihnout, například pronajímatelům nebo spolubydlícím.

V exekuci je aktuálně přes 860.000 Čechů. "Náš záměr je stejný jako při zavádění jednotných exekučních formulářů v loňském roce - tedy zpřehlednit situaci pro dlužníky a ostatní lidi, kteří potřebují pomoct. Čím dříve a lépe se dlužník zorientuje, tím efektivněji může své závazky řešit," uvedl k tomu končící ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO).

Web vznikl podle Schejbalové z iniciativy zaměstnanců ministerstva. Na základě dotazů veřejnosti pro něj také sestavili slovník nejčastěji dotazovaných pojmů jako oddlužení, poddlužník nebo vykonavatel soudního exekutora.

Které kraje se loni nejvíce zhoršily, co se týče exekucí?

Dluhová past se týká všech věkových generací.
Více jak půl milionu Čechů má tři a více exekucí.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1