Přišla vám objednaná věc na kusy? Poradíme na koho se obrátit nejen při řešení vánočních zásilek

Lucie Havlišová, Češi v právu

19. 12. 2020 • 06:00
Dárky přes internet letos kvůli koronaviru kupuje daleko víc lidí než v předchozích letech. Co ale dělat, když dorazí zakoupený výrobek poškozený? Na koho se obrátit a jak situaci řešit se dočtete v následujícím textu.

Pokud jste si objednali zboží a v e-shopu rovnou zvolili přepravu, odpovídá prodejce za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku, kdy jej převezmete. Proto i poškození způsobené dopravcem jde na vrub toho, kdo vám věc prodal. Některé doručovatelské firmy, včetně České pošty, chtějí při převzetí podpis, že jste zásilku dostali nepoškozenou. Prohlášením ovšem potvrzujete jen nepoškozenost vnějšího obalu. Jakmile je zásilka poničená už na první pohled, rozhodně ji nepřebírejte.

Může se nicméně stát, že balík navenek vypadá v naprostém pořádku a nepříjemné překvapení čeká až uvnitř. Rada zní: škody se nemusíte domáhat u dopravce, ale zboží buď reklamujte u prodejce, nebo od smlouvy uzavřené v e-shopu do 14 dnů odstupte.

„Ovšem o poškození byste měli dopravce informovat a reklamaci u prodejce podat co nejdříve, aby ten případně mohl požadovat náhradu škody po dopravci,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. „Pokud budete zbytečně otálet, mohlo by se vám to v konečném důsledku vymstít, jelikož zákon ukládá každému, aby předcházel vzniku škod. Mohli byste tak nést odpovědnost v případě, že by kvůli vaší nečinnosti nestihl prodejce uplatnit reklamaci u dopravce,“ doplňuje.

Foťte nebo natáčejte

Pro e-shop byste měli stav zboží zdokumentovat například fotografiemi. Někteří lidé dokonce pořizují videozáznam převzetí zboží, včetně celého rozbalování. 

Jestliže není zákazník spokojen s vyřešením situace, může se obrátit na Českou obchodní inspekci.

„Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. V takovém případě totiž prodejce za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. A reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když sami posíláte zásilku,“ vysvětluje Hekšová.

Mnoho lidí nakupuje zboží přes internetové bazary nebo tržiště. Po Vánocích na nich končí i nevhodné dárky, které se majitelům nepodařilo vrátit v obchodě. Nemilé však je, když obdržíte od kupujícího zprávu, že věc přišla rozbitá. Mluvčí dTestu Lucie Korbeliusová radí prodávajícím křehké věci řádně zabalit. Pokud se totiž předměty v zásilce volně pohybují, není vyplněna fixačním materiálem nebo jste ji několikrát řádně nepřelepili, těžko se náhrady od přepravní společnosti dočkáte. Nepomůže ani připlacení v režimu křehké či sjednané pojištění.

Reklamovat poškození zásilky je zapotřebí ve lhůtách stanovených dopravcem. Činí zpravidla jen několik málo dní. „Pokud dopravce nevyhoví reklamaci k vaší spokojenosti, tedy jste přesvědčeni o tom, že jste věc zabalili správně, nebo například nesouhlasíte s výší náhrady škody, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad, který je příslušný k dozoru nad poštovními službami,“ uvádí Korbeliusová. Zda byla zásilka řádně zabalena a jak došlo k poškození, v případně pochybností zjišťuje soudní znalec.

Text byl původně publikován na webu Češi v právu, který je projektem České asociace věřitelů a s nímž INFO.CZ spolupracuje.

SDÍLET