PRÁVNÍ SERVIS | V rámci novely zákona o obchodních korporacích začala od ledna 2021 platit řada změn, které ovlivní podobu společenských smluv většiny firem. Čas přizpůsobit smlouvy novým pravidlům mají firmy do konce tohoto roku. Některé z obchodních korporací musejí o změnách zavedených novelou rozhodnout na valných hromadách, kterou ve většině plánují spojit se schválením účetní závěrky letos v červnu. Firmy ale neudělají chybu, pokud se na to vrhnou už dříve.
Valná hromada je označením nejvyššího orgánu společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti, který dělá nejdůležitější obchodní rozhodnutí. Scházet se může v různých intervalech určených společenskou smlouvou. Nejméně je to však jednou za rok k projednání účetní závěrky – schůze musí proběhnout do 6 měsíců od skončení účetního období. Účastnit se jí mohou všichni společníci, respektive její akcionáři.
Aby i letos proběhlo vaše svolání valné hromady řádně a bez chyb, přinášíme vám ve spolupráci s portálem Vzorné právo jednoduchý návod, jak na to.
Svolání valné hromady
Svolání valné hromady provádí u společností s ručeným omezeným většinou jednatel společnosti, v některých případech je to také člen dozorčí rady nebo společník firmy. Výjimečně valnou hromadu svolává likvidátor nebo soudem jmenovaný opatrovník.
Pokud jste svolavatel, připravte písemnou pozvánku a v ní uveďte, co se bude projednávat (tzv. pořad jednání) a kdy a kde se valná hromada koná. Zajistěte přítomnost notáře, pokud se bude projednávat záležitost, která vyžaduje osvědčení formou notářského zápisu. Seznam notářů naleznete například zde.