Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Svého právníka nemusíte nikdy vidět. Advokátní e-shop roste o desítky procent a zvažuje další expanzi

Svého právníka nemusíte nikdy vidět. Advokátní e-shop roste o desítky procent a zvažuje další expanzi

Projekt Dostupný advokát, vystavený jako advokátní e-shop, prostřednictvím kterého si lze zakoupit balíček právních rad a komunikovat s právníkem jen e-mailem nebo po telefonu, roste o desítky procent. Podle jeho zakladatele Ondřeje Preusse těchto služeb využívají měsíčně stovky nových klientů a mnohdy i zůstávají. „Většinu svých klientů jsem nikdy neviděl, není to ale žádný problém,” říká Preuss.

Advokátní e-shop Dostupný advokát vznikl zhruba před třemi lety. Advokát Ondřej Preuss, jinak  také odborný asistent na pražské právnické fakultě a expert na ústavní právo, měl za sebou zkušenost z jiné advokátní kanceláře a přemýšlel, jak prorazit na přeplněném trhu s vlastní firmou.

Rozhlédl se po zahraničí a pokusil se také podívat do budoucnosti. Rozhodl se využít moderních technologií a toho, že pro lidi je stále častěji jednodušší řešit vše z domova, od počítače nebo od telefonu, než někam chodit.

„Všichni advokáti ve větších městech soutěží o podobné klienty. Ty velké, kteří budou pravidelně platit, nebo alespoň na začátku přinesou větší sumu peněz. A na těchto klientech jsou závislí. Naopak ti malí klienti pro ně nebývají příliš zajímaví. My jsme se ale rozhodli, že právě jim přineseme advokátní službu přímo do obýváku. Nebo do kanceláře, nezaměřujeme se totiž jen na fyzické osoby, ale i na podnikatele, kteří nemají své advokáty,” popisuje své základní úvahy Preuss.

Ceny v tisícikorunách

Po britském či americkém vzoru tak Ondřej Preuss vymyslel specifický internetový obchod s balíčky advokátních služeb a začal je nabízet za pevně dané částky, v řádu tisíců korun. Prodává i jednodrázové konzultace. S tím, že klient pokládá dotazy hlavně po telefonu nebo e-mailem a stejně dostává také odpovědi. Například půlhodinová telefonická konzultace stojí v současnosti 750 korun, hodinová vyjde na 1200 korun. Klienti ale prý častěji využívají balíčky než hodinové konzultace.

Preuss podle svých slov nejčastěji řeší nemovitosti, konkrétně převody bytů, nájemné či vztahy v rámci společenství vlastníků jednotek, nebo třeba problémy spojené s pracovním právem, konkrétně vyhazovy. Základní kupní smlouva tak vyjde na 4400 korun, základní poradenství v případě výpovědi z práce zase na 1800 korun.

Mnohdy prý rovněž padají dotazy na exekuce a insolvence, těm se ale Dostupný advokát příliš nevěnuje. „Poměrně často řešíme také vymáhání pohledávek, typově po špatně odvedené práci řemeslníků,” vypočítává Preuss. Většinu klientů prý nikdy neviděl.

Ve své práci patrně daleko častěji než jiní advokáti využívá i online marketingové nástroje. Pro firmu tak pracuje například i Jiří Chomát, bývalý šéf projektu Sklik společnosti Seznam či bývalý tiskový mluvčí ministerstva obrany Petr Medek. Vedle Preusse se projektu věnují další tři advokáti.

Vstup na nové trhy?

Firmě se teď podle Preusse daří, zároveň jde podle jeho slov o neustálý boj: „První rok byl opravdu zoufalý, neměli jsme téměř žádné zakázky. Naplno jsme se do toho ale pustili teprve v roce 2016, hodně jsme investovali a začalo se nám to vracet. Z měsíce na měsíc tak rosteme o desítky procet. Ne ale každý měsíc, Vánoce nebo prázdniny bývají horší. Je to dobrodužství, fáze očekávání, střídají fáze zklamání.”

„Původně jsme si mysleli, že našich služeb budou využívat jen lidé z velkých měst, kteří jsou zvyklí na onlinové služby. Nakonec je to ale trochu jinak. Více než polovina našich klientů je z Prahy, zbytek je rovnoměrně rozložený po celé republice. Už to není tak, že by bylo druhé Brno a třetí Ostrava, to už je náhoda,” dodává Preuss.

Vzhledem k současným úspěchům tak podle jeho slov právě zvažují také expanzi tohoto projektu na další trhy, například na Slovensko nebo do Polska: „Zatím je to vize, mohlo by k tomu dojít třeba za rok nebo za dva. Ještě to ale nepřipravujeme.”

Služby na telefonu

Ondřej Preuss se tak společně se svými kolegy střídá u telefonu a na e-mailu v předem dohodnutých službách. Zvedat telefon v noci nebo o víkendu se ale podle jeho slov nevyplatí: „Většinou jde o potížistu, který chce poradit, ale odmítá zaplatit. Seriozní klient v těchto časech většinou nevolá.” Telefon je podle něj stále častější než e-mail, ale už nijak zásadně.

A jak vidí zakladatel projektu Dostupný advokát budoucnost? „Lidé budou lidé více dbát o svá práva a třeba i maličkosti budou častěji řešit s odborníkem, bude to pro ně díky aplikacím v mobilu daleko jednodušší. Klasická advokacie určitě zůstane, ale bude daleko více specializovaná. Mnohem častěji se ale bude využívat robotů a pokvete online advokacie.”

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1