Vláda nemaká, nové zákony můžeme spočítat na prstech. Komentář Jana Januše | info.cz

Články odjinud

Vláda nemaká, nové zákony můžeme spočítat na prstech. Komentář Jana Januše

Při pohledu do Sbírky zákonů se zdá, že vláda v demisi pod vedením premiéra Andreje Babiše (ANO) moc nemaká. Za prvních pět měsíců letošního roku totiž vyšlo jen sedm nových zákonů a to navíc spíše druhořadých. Zastavení přílivu nové regulace samozřejmě nemusí být v ničem špatné, pokud by se však za ministry netáhly legislativní dluhy a sliby, co všechno změní. A mezi úkoly premiéra patří bezpochyby i najít si pro tyto kroky potřebnou politickou podporu.

Dlouhé měsíce vládnutí vlády bez důvěry i často zablokovaná Poslanecká sněmovna se plně projevují také na publikaci nových právních předpisů. Ve Sbírce zákonů od ledna do května letošního roku vyšlo 92 věcí, pouze sedm z nich ale byly zákony. V roce 2014, kdy po předcházejících podzimních volbách vládla nově vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD), šlo o 13 nových zákonů. O rok později už to bylo 21, v roce 2016 pak 35 a loni šlo dokonce o 42 zákonů. 

Premiér Andrej Babiš přitom rád mluví o tom, jak jeho vláda maká a kritiku, že jeho ministři stále nezískali důvěru Poslanecké sněmovny, odráží argumenty ve stylu, že to lidi nezajímá. Že by vláda  skutečně makala a měla za sebou v legislativě nějaké výsledky, ale na zákonech moc vidět není.

Jaké tedy vyšly zákony?

Samozřejmě nejde jen o kvantitu. Jak, ironicky řečeno, celospolečensky zásadní zákony za prvních pět měsíců letošního roku vyšly, ilustrují asi nejlépe jejich názvy:

Zákon č. 35/2018 Sb., o změně některých zákonů upravujících počet členů zvláštních kontrolních orgánů Poslanecké sněmovny

Zákon č. 36/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 72/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů  

Zákon č. 89/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se zrušuje zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů  

Zákon č. 90/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 38/2008 Sb., o vývozu a dovozu zboží, které by mohlo být použito pro výkon trestu smrti, mučení nebo jiné kruté, nelidské či ponižující zacházení nebo trestání, a o poskytování technické pomoci s tímto zbožím související, a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů  

Zákon č. 91/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů  

Zákon č. 92/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony 

Jistě, všechna tato pravidla jsou důležitá, vyplývá to už jen z toho, že jsou do českého právního řádu zaváděna zákony. Ale nejde o ty nejzásadnější právní předpisy, které ve Sbírce zákonů vycházejí. Připomeňme například jen to, že nám stále chybí zákony souvisejí s evropským obecným nařízením o ochraně osobních údajů GDPR. Pro firmy to neznamená jen právní nejistotu, ale možná i další náklady ve chvíli, kdy budou pravidla jasná a budou jim muset opět přizpůsobit své vnitřní postupy.

Navíc jde ve vyjmenovaných případech jen o novely, tedy o proměny dosavadních zákonů, vesměs nikterak zásadních rozsahů. Ohlášeno je přitom množství dalších změn, jen některým z resortu ministerstva spravedlnosti jsme se na těchto místech už opakovaně věnovali.

Dan Ťok už otočil, co ostatní? Kdo skutečně opustí Babiše?Dan Ťok už otočil, co ostatní? Kdo skutečně opustí Babiše?autor: Info.cz

Argument, že za všechno může často nefunkční Poslanecká sněmovna, nemůže obstát. Je přece úkolem předsedy vlády a jejich jednotlivých členů, aby si pro pravidla, které hodlají zavádět, vyjednali a sehnali patřičnou podporu. A že vláda bez důvěry nesmí dělat nic zásadního? Pokud odvolává různé šéfy jak na běžícím pásu, jde rovněž o zcela nerelevantní argument.

Když se o věcech jen mluví

Je fér dodat, že k těmto předpisům přibyly v prvních červnových dnech ještě další dva zákony. Jeden zcela nový, o podmínkách využívání genetických zdrojů podle Nagojského protokolu. Ten se týká životního prostředí, jde však o značně specifickou záležitost, kterou se patrně neznalým nepodaří ani při běžném pročtení plně rozklíčovat.

Druhý předpis pak novelizuje daňový řád. Tento zákon zavádí nové povinnosti například pro banky a další finanční instituce či pro advokáty, notáře, daňové poradce, soudní exekutory a auditory, a to v souvislosti s bojem proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Zákonem se mění i další související právní předpisy.

Aby bylo zcela jasno, nekritizujeme nízký počet zákonů bez dalšího. Přemíra regulace, která na nás dopadá, samozřejmě není nic pozitivního, naopak může být zničující. I tomuto se ostatně na těchto místech často věnujeme.

Tedy, další regulace nemusí až na výjimky být. Ale pokud se o ní jen mluví, ale není, nelze to vydávat za úspěch.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud