Volby: Preference kandidátů prezidentských voleb 2018 | info.cz

Články odjinud

Předvolební průzkumy pro prezidentské volby 2018 slibují napětí. Šance jsou dle čísel vyrovnané

V Česku působí několik agentur, které zjišťují názor obyvatelstva a připravují volební průzkumy. Každá společnost využívá trochu jinou metodiku vyhodnocení dat. Proto se jednotlivé predikce výsledku mohou mezi sebou významně lišit.

Žebříčky favoritů uveřejňují pravidelně i bookmakeři. Na první místo nejpravděpodobnějších vítězů se v létě dostal Jiří Drahoš, koncem října sázkaři opět nejvíce na vítězství tipovali Miloše Zemana.

Dle zářijového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) více než čtvrtina lidí neví, koho volit. 31 % oslovených by dalo hlas Miloši Zemanovi, Drahoše by si vybralo 18 % obyvatel a na třetím místě skončil se 14 % Michal Horáček. K volbám se dle dat chystá přijít 67 % lidí

Profily prezidentských kandidátů si můžete prohlédnout zde >

Výzkum agentury Median z přelomu května a června ovšem favorizuje Jiřího Drahoše, který by dle dat měl v případném druhém kole získat 53,3 % hlasů. Miloš Zeman by dle tohoto průzkumu post v čele země neobhájil.

Volební preference se mohou lišit, někoho před hlasováním přesvědčí

Podle některých teorií není vhodné průzkumy zveřejňovat. Řada nerozhodnutých lidí se totiž může řídit právě průzkumy a ne vlastními preferencemi. Každoročně rostou obavy, zda by případné ovlivnění průzkumu tak nemohlo zásadním způsobem ovlivnit i volby. Podle říjnových dat CVVM nad výběrem kandidáta váhá 9 % obyvatel.

Prezidentské volby se budou konat 12. a 13. ledna 2018. Pokud v prvním kole volby ani jeden z kandidátů nezíská nadpoloviční většinu hlasů, bude se konat druhé kolo volby, do kterého postupují dva kandidáti s nejvyšším ziskem. Případné druhé kolo se bude konat o dva týdny později 26. a 27. ledna.

Volební preference se v čase dokáží značně měnit. Přestože na první místo zatím bookmakeři i výsledky výzkumů dosazují Miloše Zemana, v létě ho z prvního místa sesadil Jiří Drahoš. Že ani aktuální čísla těsně před volbami se nemusí nutně naplnit, dokázaly prezidentské volby v USA na podzim 2016.

Průzkumy zveřejněné den před volbami ve většině favorizovaly Hillary Clintonovou. Také sčítání hlasů bylo velmi těsné a na předních příčkách se celou noc střídala Clintonová s Trumpem. Média jako BBC nebo CNN tak sledovala sčítání hodinu po hodině, jako je obvyklé i v českých médiích.  

Dlouhodobě se ve společnosti vede debata o tom, zda je vhodné průzkumy zveřejňovat, protože mohou ovlivnit voliče, kteří by jinak vybrali jiného kandidáta. Podle sociologa Jana Hartla k výsledkům průzkumů přihlíží zhruba 40 % lidí.

I to je důvod, proč se tři dny před volbami už nesmí výsledky průzkumů zveřejňovat. Česká televize si navíc sama určila pravidla, dle kterých se nesmí od 16. dne před volbami až do konce hlasování ve vysílání programů ČT objevit pořady a další části vysílání, v nichž účinkují kandidáti na prezidenta republiky.

Toto ustanovení způsobilo problémy při letošním uvedení pohádky Anděl Páně 2, ve kterém v menší roli účinkuje Michal Horáček. Pohádka se ale nakonec dle vánočního vysílacího schématu v televizi objeví.

Vše o prezidentských volbách najdete zde.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

ZPRÁVY

Články odjinud

Kristen: Pád krále české soap opery. Ústup Ordinace je symptomem současného stavu Novy

Kristen: Pád krále české soap opery. Ústup Ordinace je symptomem současného stavu Novy

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Král je mrtev, ať žije král! Vládcem tuzemského komerčního vysílání se optikou divácké sledovanosti stala nová soap opera televize Prima Slunečná, která v přímém souboji sesadila z trůnu konkurenční Ordinaci v růžové zahradě 2. Není to přitom nějaký nepodstatný moment – jde mimo jiné o velké peníze.

 

Možná je to „únava materiálu“ po patnácti letech, možná je za tím nový způsob natáčení. Anebo za slabšími výsledky sledovanosti Ordinace stojí, jak píše kritička Mirka Spáčilová, jenom divácky atraktivnější městské a vesnické prostředí Slunečné, které scenáristům přeci jen rozvazuje ruce o něco víc, než je tomu v případě ne úplně inspirativních nemocničních kulis.

Faktem v každém případě zůstává, že Slunečná Ordinaci v přímém souboji podobně zaměřených soap oper poráží na hlavu. Týden co týden. V zatím posledním souboji – poté, co Nova posunula začátek vysílání Ordinace o pět minut – Slunečná vyhrála téměř o 300 tisíc diváků když ji sledovalo 1,194 milionu lidí. Jak se přitom Prima nedávno sama pochválila, jde především o diváky, kteří přišli z Novy. Nejde tu jen ego obou televizí. Na čísla sledovanosti jsou totiž navázané ceny televizní reklamy (tím spíše, že jde o prime time), a proto současná situace pro Novu znamená víc než jen mírné, nepodstatné zaškobrtnutí.

Link

Jarní únava televize Nova se navíc neomezuje jen na její vlajkový pořad. Stanice prohrává v soubojích sledovanosti stále více i proti České televizi a sázka na nové pořady v rámci jarního schématu dopadla neslavně. Nové díly seriálu Kameňák televize kvůli nízkému zájmu diváků stáhla a namísto nich v pátek večer sází na české filmy. Tento týden třeba na romantickou komedii Jak se zbavit nevěsty. 

Novinky, které obě stanice představily v rámci svého jarního vysílacího schématu, přitom skvěle ilustrují rozdílný přístup obou televizí k jejich vysílání a do jisté míry vysvětlují i současné novácké trable. Televizní stanice z barrandovského kopce totiž divákům pro letošní jaro připravila především mnohokrát nastavovanou kaši. Další SuperStar, další Ulici, dalšího MasterChefa, další Ordinaci. A další Výměnu manželek, u které je snad jen otázkou času, než show zmizí v propadlišti morálních dějin jako tmavá kaňka, ke které se nikdo nebude chtít hlásit.

Jediná novinka Novy je tak pro letošní jaro seriál s hasičskou tematikou (s níž televize neúspěšně experimentovala i v minulých letech) „Co ste hasiči“, který ale Nova stále plánuje a datum nasazení zatím známé není. „S největší pravděpodobností seriál poběží na jaře, ale změna programu je vyhrazená,“ odpovídá Martin Šnýdr z tiskového oddělení Novy.  

Nastavovaná kaše programu do značné míry odpovídá situaci, v níž se Nova v posledních letech nacházela. Její vlastník signalizoval prodej stanice, respektive celé skupiny CME, a management proto tlačil na co nejlepší finanční výsledky. Priority byly především ve snižování zadluženosti a v tom, aby se firma dostala do co nejlepší papírové kondice. Zato investice do nových, z povahy věci rizikových, televizních projektů dostaly prioritu o řád nižší. Nova tak sice za poslední dva roky snížila své zadlužení o půl miliardy dolarů a v roce 2018 se mohla pochlubit nejvyšším ziskem za posledních devět let, dost možná ale za tuto papírovou výkonnost platí cenu nyní – absencí čerstvých pořadů, kterými by se mohla postavit povzbuzené konkurenci. 

Link

Televize Prima zatím razila jiný přístup a do jisté míry využila své pozice komerční dvojky. Nově přestěhovaná stanice totiž do rozvoje vlastního obsahu v posledních letech investovala velké peníze. Před dvěma lety ředitel televize Marek Singer uvedl, že stanice dá do programových investic miliardu korun. Byly to přitom právě tyto výdaje – a stále jsme v roce 2018, za kdy jsou poslední zveřejněná data a kdy Nova zaznamenala svůj rekordní zisk –, které podle Primy stály za poklesem zisku stanice. „Růst nákladů na pořady vlastní tvorby byl tak masivní, že jeho dopady nevykompenzoval ani významný meziroční růst investic na televizním trhu a z toho vyplývající růst tržeb společnosti,“ uvedla tehdy Prima ve výroční zprávě

Jenže i díky této krátkodobé „oběti“ a díky povaze investic do rozvoje vlastního programového schématu je nyní Prima v sedle, a na jarním představení televizního schématu tak „čtvrtý kanál“ mohl kromě Slunečné představit i své další trumfy, kterými se utká se zdánlivě nekonečnými sezónami nováckých pořadů. Jakkoliv tak původní vlastník Novy na výkonnostním přístupu ke stanici v posledních letech vydělal, českému divákovi se v jeho přesunu ke konkurenci příliš nedivím.