Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Argentina - Chorvatsko 0:3. Messi na pokraji vyřazení, favorita potopila i hrubka brankáře

Argentina - Chorvatsko 0:3. Messi na pokraji vyřazení, favorita potopila i hrubka brankáře

Fotbalisté Chorvatska na mistrovství světa porazili 3:0 Argentinu a po druhém vítězství si v předstihu zajistili postup do osmifinále. O jejich vítězství v Nižním Novgorodu rozhodli po přestávce Ante Rebič, Luka Modrič a Ivan Rakitič. Vicemistrům světa před posledním kolem naopak hrozí, že skončí už v základní skupině.

V prvním poločase jako první zahrozili Chorvati. Už v páté minutě se na pravé straně uvolnil Perišič, ale s jeho střelou na vzdálenější tyč si poradil brankář Caballero. Ve 13. minutě na druhé straně našel Messi zpětnou přihrávkou Mezu, který ale neprostřelil obránce Vrsaljka.

Ve 21. minutě chorvatského brankáře Subašiče vystrašil Acuňa, protože jeho nepovedený centr skončil na břevně. Po půlhodině hry dělily Argentinu centimetry od vedení. Zmatky v chorvatské obraně korunoval zaváháním Vrsaljko, ale Pérez z deseti metrů těsně minul prázdnou branku.

Poslední šance úvodního velmi tvrdě hraného dějství patřila vzápětí Chorvatsku. Argentinská obrana zapomněla při centru na zcela volného Mandžukiče, který ale chybu nepotrestal a zblízka hlavičkoval těsně vedle pravé tyče.

Po přestávce už chorvatští fotbalisté další obrovskou hrubku Argentinců potrestali. V 53. minutě brankář Caballero místo odkopu na jistotu před dotírajícím Rebičem zvolil technický oblouček, který ale posadil přímo na nohu chorvatského útočníka, který z voleje otevřel skóre.

Argentinský trenér Sampaoli poslal na hřiště Higuaína, který hned mohl být u vyrovnávací akce. Po přihrávce za obranu dal míč pod sebe na Péreze, který střílel z voleje přímo do Subašiče. Za Chorvaty zahrozil opět Mandžukič, když v náročné pozici hlavičkoval těsně vedle.

Argentina sice převzala iniciativu, ale šance nepřicházely. A tak uhodilo na druhé straně. V 80. minutě po individuální akci vystřelil chorvatský kapitán Modrič zpoza vápna a na jeho povedenou ránu k tyči Caballero nedosáhl. Chvíli nato Rakitič trefil z přímého kopu spojnici.

Frustrovaní Argentinci už v závěru spíš faulovali, než hráli a přišel třetí trest. V první minutě nastavení Caballero vyrazil Rakitičovu střelu přímo ke Kovačičovi, který vrátil míč záložníkovi Barcelony a ten už neměl problém uklidit ho do odkryté branky. Připravil tak Argentině nejvyšší porážku v základní skupině šampionátu od roku 1958, kdy podlehla 1:6 Československu.

Chorvatsku patří v tabulce skupiny D s šesti body a se skóre 5:0 první místo, Argentina má po dvou zápasech jen bod. Stejně je na tom nováček šampionátu Island, který má však k dobru páteční zápas s poslední Nigérií. Afričané jsou zatím bez bodu.

Chystáte se na dovolenou do Chorvatska? Tipy na vhodnou cestu, ubytování i prověřené rady jak ušetřit najdete zde>>>

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1