Běhej jako Zátopek. Legendární atlet by dnes oslavil 95 let, takto dosáhl nesmrtelnosti

luš

19. 09. 2017 • 13:45

Legendární český atlet Emil Zátopek by dnes oslavil pětadevadesáté narozeniny. Čtyřnásobný olympijský vítěz ve vytrvalostním běhu inspiruje běžce po celém světě i sedmnáct let po své smrti. Vedle nezdolné vůle a houževnatosti se dodnes mluví i o jeho tréninkových metodách. Chcete běhat jako Zátopek? Níže se dozvíte, jak běžeckou ikonu napodobit.  

V dnešní době se špičkoví běžci neobejdou bez realizačního týmu, který jim pomáhá dosahovat na nejvyšší mety. Emil Zátopek proslul tím, že si tréninkový plán a vše okolo vytvářel sám. Jeho tréninková filozofie spočívala na intervalových bězích, které postupně prodlužoval a přidával na objemu.

3011678:article:true:true:true

V počátcích běhal krátké, většinou stometrové úseky. S přibývající fyzickou kondicí úseky prodlužoval, až se ustálily na čtyřech stech metrech. Jeho proslulé tréninkové schéma je následující: 5x200-40x400-5x200. Každý interval běhal Zátopek co nejrychleji, krátkým dvouset metrovým meziklusem si odpočinul a v dalším intervalu opět zabral naplno. Celý proces během tréninku zopakoval klidně i čtyřicetkrát. V různých etapách sezony Zátopek tréninkový plán měnil, před závody zvolnil a běhal třeba jen obden.

3011677:article:true:true:true

Zátopek trénoval za každého počasí. Proslulé jsou historky, jak zkoušel běhat s manželkou na zádech, nebo že občas trénoval v těžkých vojenských kanadách.

Neortodoxní tréninkový styl kombinovaný s železnou vůlí přinesl Zátopkovi ohromné úspěchy, před kterými se dodnes klaní celý svět. Vrchol jeho kariéry přišel na olympijských hrách v Helsinkách v roce 1952, kde vyhrál závod na 10 000 m, o čtyři dny později přidal zlato na poloviční trati a neuvěřitelný týden korunoval vítězstvím v maratonu, který tehdy běžel poprvé v životě. Dodnes jeho výkon nedokázal nikdo zopakovat. 

SDÍLET