Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Běhej jako Zátopek. Legendární atlet by dnes oslavil 95 let, takto dosáhl nesmrtelnosti

Běhej jako Zátopek. Legendární atlet by dnes oslavil 95 let, takto dosáhl nesmrtelnosti

Legendární český atlet Emil Zátopek by dnes oslavil pětadevadesáté narozeniny. Čtyřnásobný olympijský vítěz ve vytrvalostním běhu inspiruje běžce po celém světě i sedmnáct let po své smrti. Vedle nezdolné vůle a houževnatosti se dodnes mluví i o jeho tréninkových metodách. Chcete běhat jako Zátopek? Níže se dozvíte, jak běžeckou ikonu napodobit.  

V dnešní době se špičkoví běžci neobejdou bez realizačního týmu, který jim pomáhá dosahovat na nejvyšší mety. Emil Zátopek proslul tím, že si tréninkový plán a vše okolo vytvářel sám. Jeho tréninková filozofie spočívala na intervalových bězích, které postupně prodlužoval a přidával na objemu.

720p 480p 360p 240p
Emil Zátopek na OH v Helsinkách 1952

V počátcích běhal krátké, většinou stometrové úseky. S přibývající fyzickou kondicí úseky prodlužoval, až se ustálily na čtyřech stech metrech. Jeho proslulé tréninkové schéma je následující: 5x200-40x400-5x200. Každý interval běhal Zátopek co nejrychleji, krátkým dvouset metrovým meziklusem si odpočinul a v dalším intervalu opět zabral naplno. Celý proces během tréninku zopakoval klidně i čtyřicetkrát. V různých etapách sezony Zátopek tréninkový plán měnil, před závody zvolnil a běhal třeba jen obden.

720p 480p 360p 240p
Emil Zátopek na OH v Londýně 1948

Zátopek trénoval za každého počasí. Proslulé jsou historky, jak zkoušel běhat s manželkou na zádech, nebo že občas trénoval v těžkých vojenských kanadách.

Neortodoxní tréninkový styl kombinovaný s železnou vůlí přinesl Zátopkovi ohromné úspěchy, před kterými se dodnes klaní celý svět. Vrchol jeho kariéry přišel na olympijských hrách v Helsinkách v roce 1952, kde vyhrál závod na 10 000 m, o čtyři dny později přidal zlato na poloviční trati a neuvěřitelný týden korunoval vítězstvím v maratonu, který tehdy běžel poprvé v životě. Dodnes jeho výkon nedokázal nikdo zopakovat. 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1