Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi ve dvouhrách na Wimbledonu dohráli. Veselý nestačil na Nadala, pohořela i Plíšková

Češi ve dvouhrách na Wimbledonu dohráli. Veselý nestačil na Nadala, pohořela i Plíšková

Letošní Wimbledon skončil pro český tenis ve dvouhrách v osmifinále. Nejprve dnes na londýnské trávě dohrála Karolína Plíšková. Turnajová sedmička podlehla dvacáté nasazené Kiki Bertensové z Nizozemska 3:6 a 6:7. V podvečer pak Jiří Veselý nedokázal na centrkurtu čelit Španělovi Rafaelu Nadalovi a světové jedničce podlehl 3:6, 3:6 a 4:6.

Poslední českou vítězkou Wimbledonu je Petra Kvitová z roku 2014. Dvojnásobná šampionka turnaje (poprvé v roce 2011), která letos patřila k favoritkám, vypadla v prvním kole. Jediným českým vítězem dvouhry mužů je Jan Kodeš z roku 1973.

Pro šestadvacetiletou Plíškovou byla účast v osmifinále nejlepším výsledkem v All England Clubu v kariéře. Do letoška zde nepřešla druhé kolo. „Jsem zklamaná, ale snažím se najít pozitiva. Takhle daleko jsem tady nebyla, těžko se mi to připomíná, ale časem to zhodnotím jinak. Nechci to zahodit kvůli tomuhle zápasu.“

Plíšková zkoušela začít razantně, ale pár míčů netrefila dobře a přepustila aktivitu Bertensové. „Ctila jsem se o hodně líp než v minulém zápasu, i když to asi nebylo vidět,“ řekla. Ze stavu 1:3 i díky dvěma dvojchybám soupeřky srovnala na 3:3. Sama si však nepomáhala servisem tak, jak by potřebovala. „Servis jsem necítila vůbec dobře. Proto to bylo ve výměně a ona byla ve svém živlu,“ uvedla Češka.

Prohrála si servis na 3:4, vzápětí nevyužila čtyři brejkboly a na závěr první sady přišla svěřenkyně Tomáše Krupy o servis čistou hrou.

Obrat mohla nastartovat v první hře druhé sady. Při podání Bertensové vedla 40:0, ale neproměnila ani následnou výhodu. Plíšková měla problém dohrávat gamy, ve druhé hře vedla 40:15, ale po prohozu o podání přišla a prohrávala 0:2.

„Měla jsem strašně šancí, výhod na můj servis i na její, ale proměnila jsem jen dva brejkboly z deseti, což je fakt hrozně málo,“ řekla Plíšková a uvažovala: „Ona někdy dobře zaservírovala, občas jsem vybrala blbý úder. Tak se to sešlo.“

Za stavu 2:4 přidala stejně jako o kolo dříve proti Rumunce Mihaele Buzarnescuové na agresivitě. „Ale teď už bylo pozdě,“ řekla Plíšková. Ještě srovnala na 4:4 a sadu dotáhla do tie-breaku. V tom ale rychle prohrávala 0:5 a získala jen jeden bod. „Úroveň druhé sady byla dobrá, ale v tie-breaku zahrála skvěle, tam nebylo co. Já jsem nezaservírovala a jí vyšlo pár úderů,“ hodnotila Plíšková.

Při mečbolu potvrdilo dobrý míč jestřábí oko. V hodinu a 38 minut dlouhém utkání Bertensová přestřílela Plíškovou 7:2 na esa a 35:23 na vítězné míče.

Poprvé od zavedení nasazení ve Wimbledonu v roce 1927 se tak do čtvrtfinále dvouhry žen nedostala ani jedna z deseti nejvýše nasazených.

Veselý při prvním podání naznačil, jak by se dalo s Nadalem hrát. Stačilo mu pět ran a srovnal na 1:1 na gamy. Soupeř ale využil každého zaváhání a vzal mu servis. O podání přišel Veselý jednou v prvním a dvakrát ve druhém setu.

Ve třetí sadě předvedl Veselý i kvalitní hru ve výměnách a dostával Nadala do úzkých. Po forhendu Španěla do sítě se radoval z brejku na 3:2. Vzápětí ale o výhodu přišel a o čtyři hry později si hráči podali ruce u sítě. Předtím ještě Veselý odvrátil první mečbol bodem z podání, druhý esem, ale při třetím trefil aut.

„Začal hrál lépe odzadu a já udělal pár chyb, ale dostal jsem se rychle zpět, to bylo pro vývoj třetí sady klíčové,“ řekl Nadal, který je ve čtvrtfinále Wimbledonu poprvé od roku 2011, kdy zde došel do finále. „Tohle je důležitý moment, jsem rád,“ řekl cestou z kurtu. Na grandslamech si zahraje mezi „osmičkou“ již po pětatřicáté.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1