Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Česká jízda: Ve třetím kole Wimbledonu je Strýcová i Siniaková

Česká jízda: Ve třetím kole Wimbledonu je Strýcová i Siniaková

Tenistka Barbora Strýcová prolétla na trávě ve Wimbledonu do třetího kola. Po výhře 6:1 a 6:4 nad Ukrajinkou Lesjou Curenkovou se o osmifinále utká s Němkou Julií Görgesovou. Uspěla také Kateřina Siniaková, která otočila utkání se 130. hráčkou světa Ons Džabúrovou a Tunisanku porazila 5:7, 6:4 a 9:7.

Strýcová a Siniaková tak navázaly na Karolínu Plíškovou a Lucii Šafářovou. Všechny čtyři budou hrát o postup do osmifinále v pátek. Ještě dnes se představí Jiří Veselý, jehož čeká čtrnáctý nasazený Diego Schwartzman z Argentiny, který si v 1. kole připsal první výhru na trávě v kariéře.

Dvaatřicetiletá Strýcová si pro pátou účast ve třetím kole v All England Clubu došla aktivní hrou. Výborně se pohybovala a prakticky nechybovala. V hodinovém představení měla podle statistiky pouze pět nevynucených chyb. Jen v koncovce se trošku trápila. Ve druhém setu už vedla 5:1, ale podobně jako o den dříve Šafářová přišla o tři hry a nakonec využila čtvrtý mečbol.

Hned v pátek Strýcová nastoupí proti třinácté nasazené Görgesové. S Němkou má pozitivní bilanci 6:5, ale poprvé dojde na jejich souboj na trávě.

Siniaková přišla v prvním vyrovnaném setu s Džabúrovou o podání čistou hrou ve dvanácté hře. Ve druhé sadě nedávnou vítězku akce ITF na trávě v Manchesteru přetlačila, ale při využitém setbolu spadla. Ve třetí sadě si nechala zalepit levé koleno a prohrávala už 2:5. Dokázala ale srovnat a dvakrát pak za stavu 6:5 a 7:6 neúspěšně podávala na vítězství. Duel ukončila až na třetí pokus.

Siniaková zdolala vítězku juniorky na Roland Garros z roku 2011 Džabúrovou po téměř dvou a půl hodinách hry. Ve Wimbledonu je ve 3. kole podruhé v kariéře a střetne se s Italkou Camilou Giorgiovou.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1