Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

České florbalistky v Bratislavě září. Norsko rozdrtily 8:0 a jsou ve čtvrtfinále mistrovství světa

České florbalistky v Bratislavě září. Norsko rozdrtily 8:0 a jsou ve čtvrtfinále mistrovství světa

České florbalistky porazily v závěrečném utkání ve skupině A na mistrovství světa v Bratislavě tým Norska jednoznačně 8:0 a zajistily si z druhé místa přímý postup do čtvrtfinále. V něm se ve středu od 19:00 utkají s vítězem úterního předkola play off mezi Polskem a Estonskem.

„Když bylo mistrovství světa vylosováno, tak jsem si tipnul, že do čtvrtfinále postoupí Polsko, a myslím, že to tak i bude,“ řekl k dalšímu možnému soupeři trenér českého týmu Miroslav Janovský.

Český tým se po dvou duelech s Lotyšskem (8:3) a Finskem (1:5) ve vedlejší Hant Areně představil poprvé na Zimním stadion Ondreje Nepely a musel se ve stánku pro více než deset tisíc diváků vyrovnat s komorní atmosférou před 338 návštěvníky. Mezi nimi nechyběl ani celý slovenský tým.

„Se slovenskou reprezentací máme velice dobré vztahy. Odehráli jsme s ní přátelské zápasy, máme tam všichni spoustu známých. Když budou potřebovat podpořit v zápase play off, tak můžou očekávat i opačnou podporu od nás,“ poděkoval Janovský domácímu výběru.

Janovského tým v úvodním dějství narážel na zformovanou obranu Norek a přes stálou převahu držela brankářka Dahlerová dlouho čistý štít. Několik nebezpečných situací musela řešit i Příleská, která poprvé na turnaji dostala příležitost místo jedničky Christianové.

V 18. minutě se se česky dočkaly vedení, když se Kapcová prosadila z dorážky po střele Krupnové. Ve druhém dějství naopak Kapcová dvakrát asistovala u tref Krupnové, která načala druhou padesátku svých zásahů v národním týmu. Nejdříve skórovala z velkého brankoviště a pak překvapila Dahlerovou zpoza branky.

„Chtěli jsme znovu hrát co nejvíce na balónu, což je taky základ toho, abyste soupeře tolik nepouštěli do brejků. Uvědomovali jsme si sílu Norska v protiútocích, protože v nich hrozilo ve všech jejich zápasech nebezpečí. Mají tam dvě hráčky ze švédské soutěže a na ně jsme speciálně upozorňovali. Až na dvě nebo tři situace jsme to dobře odchytili,“ uvedl Janovský.

V polovině utkání zvýšila po rychlé kombinaci už na 4:0 Billá, která tak dokázala bodovat i při své osmé účasti na světových šampionátech. Stále ještě ve druhé části se prosadily povedenými střelami i Urbánková, která také načala druhou padesátku branek v národním týmu, a Řepková.

Hned v úvodu třetí třetiny utrpěl český tým velkou ztrátu, protože hned po pár vteřinách musela ze hry se zraněným stehenním svalem Ratajová. „Rozhodně bych vyměnil nulu a takto jasný zápas za to, aby Denisa Ratajová byla v pořádku. Je to zranění v oblasti hamstringu. Uvidíme, jak je vážné. Jede teď na vyšetření do nemocnice a byl by to velký a nepříjemný zásah do sestavy,“ řekl Janovský.

Výsledek rozhodnutého zápasu ještě vylepšily Billá a Plášková. Té asistovala Billá, která se 25 body na MS stala nejproduktivnější českou hráčkou v historii a překonala Elišku Vrátnou. „Jsem velice zaskočená, protože jsem nečekala, že bych někdy mohla být první zrovna v této disciplíně. V reprezentace nastupuju většinou v obraně, na druhou stranu je pravda, že mám jednou tolik mistrovství než ostatní,“ prohlásila jednatřicetiletá Denisa Billá.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1