Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češky na Wimbledonu: Karolína Plíšková je ve Wimbledonu ve 2. kole, Kristýna vypadla

Češky na Wimbledonu: Karolína Plíšková je ve Wimbledonu ve 2. kole, Kristýna vypadla

S rozdílným výsledkem vstoupily do tenisového Wimbledonu sestry Plíškovy. Zatímco nasazená sedmička Karolína po vydřené výhře 7:6, 2:6, 6:1 nad Britkou Harriet Dartovou postoupila do druhého kola, její dvojče Kristýna prohrála s Rumunkou Alexandrou Dulgheruovou 4:6, 6:1, 2:6 a popáté za sebou vypadla na okruhu v 1. kole. Naposledy se přes něj dostala v květnu v Norimberku, kde došla do čtvrtfinále.

Karolína Plíšková měla s Dartovou, jež před několika dny v Eastbourne slavila po výhře nad její sestrou premiérovou výhru na okruhu, překvapivě hodně práce. První set vyhrála až v tie-breaku, houževnatá Britka se však nevzdala a do druhé sady vlétla ve velkém stylu.

Dartovou nezastavilo ani nepříjemné podklouznutí, po němž se nechala v šatně ošetřit. Na kurt se vrátila po několika minutách a brzy srovnala na 1:1. V úvodní hře rozhodujícího setu odvrátila Plíšková tři brejkboly. Dartová vzápětí vyrovnala, ale to bylo z její strany vše.

Utkání mezi Kristýnou Plíškovou a Dulgheruovou začaly obě hráčky ztrátou podání. Jako první jej ve čtvrtém gamu udržela Rumunka a nakonec získala první set. Ve druhém povolila Češka soupeřce jediný game, avšak v rozhodující sadě Plíšková znovu dvakrát neudržela servis a po hodině a tři čtvrtě odešla z kurtu poražena.

Rumunce, která je v žebříčku až ve druhé stovce, podlehla Plíšková i podruhé v kariéře. Poprvé s ní prohrála před čtyřmi lety na US Open. Jejím maximem ve Wimbledonu zůstává 3. kolo z roku 2015.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1