Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Dějiny fotbalového míče: Od černobílého 'televizáku' po zabudovaný čip a útoky hackerů

Dějiny fotbalového míče: Od černobílého 'televizáku' po zabudovaný čip a útoky hackerů

Na rozdíl od utkání ve skupinách se vyřazovací část mistrovství světa odehrála jiným míčem. Tedy ne co se typu a značky týká, nýbrž barevné kombinace. Místo původní, černobílé, se na obrazovkách vyjímala kombinace červeno-černo-bílá.

Musím říci, že míč tohoto mistrovství světa je vcelku podařené dílo. Telstar je druhý tohoto jména v historii. Poprvé se objevil na šampionátu v Mexiku v roce 1970. Byla to premiéra dvoubarevného míče, protože jeho povrchová část byla složena z bílých a černých pětiúhelníků. Vlastně na žádost televizních společností, protože takto designovaný míč byl lépe vidět na černobílých obrazovkách. S těmito vyšňořenými kulatými pomůckami se pak hrálo dlouhá léta.

Míče pro fotbalové MS

Populární „televizák“ zůstával hodně dlouho nejpopulárnějším míčem. Pravdou je, že když se hodně ohrál, začínal ztrácet tvar, švy se vytahaly a velmi radostně nasával vodu z mokrého hřiště a louží. Sem tam vykoukla i růžová duše. Moje generace pamatuje, jak se se starými opotřebovanými mičudami hrálo na škváře. Nejlepší míče, když už se v malém klubu koupily, byly určeny jen pro mužské týmy a výhradně na zápasy. Poněkud jeté upotřebilo „áčko“ na trénink, ty před poločasem rozpadu dostal k užívání dorost a zbytek, jenž byl někdy i kulatý, určili pro dovádění žactva. Pořádně nakopnout to většinou nešlo, ale stejně jsme byli šťastní, protože jsme kopali do něčeho, co aspoň bývávalo opravdovým míčem.

Úryvek je z knihy komentátora ČT Jaromíra Bosáka, jež vyjde bezprostředně po šampionátu.

Text pokračuje na Reflex.cz >>

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1