Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Do semifinále Wimbledonu se dostaly Kerberová s Ostapenkovou

Do semifinále Wimbledonu se dostaly Kerberová s Ostapenkovou

První semifinálovou dvojici wimbledonské dvouhry tvoří nasazená jedenáctka Angelique Kerberová a dvanáctka Jelena Ostapenková. Zkušená Němka se mezi elitní kvarteto na londýnské trávě dostala potřetí v kariéře, jednadvacetiletá Ostapenková poprvé a je zároveň první tenistkou z Lotyšska, jež došla ve Wimbledonu tak daleko.

Obě už minimálně jeden grandslamový titul mají. Bývalý světová jednička Kerberová v životní sezoně 2016 vyhrála Australian Open i US Open a ve Wimbledonu si v témže roce zahrála finále. S Ruskou Darjou Kasatkinovou si dnes poradila až po sedmém mečbolu 6:3, 7:5.

"Obě jsme na konci hrály na velmi vysoké úrovni. Snažila jsem se jen zůstat koncentrovaná a nemyslet na to, že je to další mečbol," řekla třicetiletá Kerberová.

Ostapenková má trofej z loňského French Open a možnému dalšímu grandslamovému titulu se přiblížila po výhře 7:5, 6:4 nad Slovenkou Dominikou Cibulkovou.

O postup do semifinále nyní bojují sedminásobná šampionka turnaje Serena Williamsová proti Italce Camile Giorgiové a také nizozemská přemožitelka Karolíny Plíškové Kiki Bertensová, jejíž soupeřkou je jiná Němka Julia Görgesová.

V mužském pavouku zkompletoval pole čtvrtfinalistů pátý nasazený Juan Martín del Potro. Argentinský hráč porazil v dohrávce vyrovnaného utkání Gillese Simona z Francie 7:6, 7:6, 5:7, 7:6 a bude dalším soupeřem světové jedničky Rafaela Nadala, který v pondělí nepustil do čtvrtfinále Jiřího Veselého.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1