Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Fotbalista roku Darida: Sesadit Čecha? To jsem nečekal, jen mi říkali, ať se učešu

Fotbalista roku Darida: Sesadit Čecha? To jsem nečekal, jen mi říkali, ať se učešu

Dosáhl výjimečného ocenění. Vladimír Darida se poprvé v kariéře stal českým Fotbalistou roku, poměrně nečekaně sesadil z trůnu devítinásobného vítěze Petra Čecha, který v anketě skončil tentokrát druhý. Drobný záložník Herty Berlín po korunovaci těžko hledal slova, byl v obrovských emocích. „Je to speciální večer,“ přiznal po korunovaci.

Jaké je navázat na hráče jako Petr Čech, Karel Poborský a mnohé další, kteří trofej Fotbalista roku získali před vámi?

„Je to ohromně krásné ocenění, obrovská čest, že jsem se dostal mezi takové fotbalisty. Hodně si toho vážím.“

Co vám proběhlo hlavou jako první?
„Je to překvapení, těch emocí bylo hodně. Radost, doteď jsem z toho nervózní.“



Bylo to pro vás opravdu tak velké překvapení?
„Je to mé největší individuální ocenění v životě, řadím ho hodně vysoko. Dá se to srovnat s úspěchy, které jsme dosáhli s Plzní, ať už jde o titul v lize nebo zisk českého poháru. Je to trošku zvláštní, většinou jsem zvyklý slavit úspěchy s týmem.“

720p 360p
Darida po vítězství v anketě fotbalisat roku: Pokusíme se uspět v další kvalifikaci, můžeme se insiprovat Islandem a týmovou bojovností


Bylo těžké mít proslov v přímém přenosu před plným sálem?
„Bylo, není to nic lehkého. Jsem raději na hřišti, než abych stál někde před kamerami.“

Proběhla vám v hlavě vaše dosavadní kariéra, co všechno vás stálo to, že jste se dostal až na vrchol?
„Tohle je na fotbale hezké. Čím víc se fotbalu věnujete, krásně vám to vrací. Tohle je ocenění za veškerou dřinu a zároveň motivace do budoucna, abych se snažil dál.“

Celý rozhovor najdete na webu iSport.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1