Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Fotbalisté Brazílie posedmé za sebou postoupili do čtvrtfinále MS, zdolali Mexiko 2:0

Fotbalisté Brazílie posedmé za sebou postoupili do čtvrtfinále MS, zdolali Mexiko 2:0

Fotbalisté Brazílie posedmé za sebou postoupili do čtvrtfinále mistrovství světa, Mexiko porazili zásluhou Neymara a střídajícího Roberta Firmina 2:0. S mexickou reprezentací tak ani v jednom z pěti duelů na šampionátech neprohráli a ani neinkasovali. Ve čtvrtfinále se Brazilci utkají s vítězem dnešního večerního duelu Belgie - Japonsko.

Mexiko na posledních sedmi MS vždy skončilo v osmifinále. Jeho kapitán Rafael Márquez se stal prvním hráčem v historii, který zasáhl na pěti MS do vyřazovací fáze. Nastoupil uprostřed záložní trojice a odehrál první poločas. Vykartovaného Morena nahradil na stoperu Ayala.

Brazilský kouč Tite udělal jedinou změnu v sestavě oproti závěrečnému duelu v základní skupině se Srbskem (2:0). Zraněného Marcela podle očekávání na levé straně obrany nahradil Filipe Luís.

Vše o dění na fotbalovém šampionátu ve speciálu iSport.cz >>>

První dějství by se dalo rozdělit na dvě odlišné poloviny. V té první bylo aktivnější Mexiko, pokusy Lozana či Herrery však byly zblokované a svěřenci trenéra Osoria z tlaku nevytěžili ani střelu na branku. Od 25. minuty se osmělila Brazílie a Mexičany držel zejména gólman Ochoa. Poradil si po Neymarově průniku i při pokusu Gabriela Jesuse.

V druhém poločase musel vlasatý gólman ihned zasáhnout proti Coutinhově ráně, na druhé straně mířil Gallardo nad. V 51. minutě už ale téměř 42 tisíc diváků v Samaře vidělo úvodní branku.

Neymar patičkou přihrál Willianovi, ten se s míčem prosmýkl do vápna a poslal jej před branku zpět brazilské hvězdě, která zakončila do odkryté branky. Brazílie se 227. gólem stala nejproduktivnějším týmem historie MS, dosud se o prvenství dělila s Německem.

Ochoa následně ještě několikrát podržel Brazílii proti Paulinhovi či Willianovi, Neymarova tečovaná střela šla těsně vedle. V 61. minutě poslal Vela první střelu na brazilskou branku a Alisson se musel natáhnout. Guardadův pokus dvacet minut před koncem byl zblokovaný.

V 88. minutě "Kanárci" definitivně rozhodli o postupu. Po chybě Mexičanů v rozehrávce dostal od Fernandinha dobrý pas Neymar, míč posunul před bránu a přestože jej Ochoa nohou tečoval, Firmino po chvíli na hřišti bez problémů zakončil.

Brazílie dosud odehrála 25 zápasů pod koučem Titem, 20 z nich vyhrála, čtyřikrát remizovala a jen jednou podlehla. V 19 navíc neinkasovala a ve zbylých šesti vždy jen jednu branku.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1