Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Francie porazila Uruguay 2:0 a po 12 letech si zahraje semifinále fotbalového šampionátu

Francie porazila Uruguay 2:0 a po 12 letech si zahraje semifinále fotbalového šampionátu

Fotbalisté Francie se stali prvními semifinalisty mistrovství světa. Ve čtvrtfinále porazili Uruguay 2:0 a v úterý vyzvou lepšího z dvojice Brazílie - Belgie. Svěřenci Didiera Deschampse si zahrají semifinále poprvé od roku 2006, kdy získali stříbro.

"Myslím, že jsme si tento výsledek zasloužili. Hráli jsme proti krásnému uruguayskému týmu, ale dnes jsme byli lepší než oni," řekl novinářům Deschamps.

V Nižním Novgorodu pět minut před pauzou otevřel skóre hlavou Raphaël Varane po centru Antoina Griezmanna. Ten po hodině hry zvýšil po hrubé chybě brankáře Fernanda Muslery. Uruguay na ruském šampionátu klopýtla poprvé po předchozích čtyřech výhrách.

"Soupeř byl dnes lepší a silnější. Musíme to uznat a poblahopřát jim. Ale řekl jsem svým hráčům, že mohou být velmi hrdí a mít hlavy nahoře," uvedl uruguayský kouč Óscar Tabárez.

Uruguayci museli nastoupit bez svého nejlepšího střelce na turnaji Edinsona Cavaniho, který nestihl doléčit zraněné lýtko. Kanonýra Paris St. Germain v základní sestavě nahradil Cristhian Stuani, ale stejně jako další útočník Luis Suárez se neprosadil.

Do první větší příležitosti se v 15. minutě dostali Francouzi. Giroud přiťukl hlavou míč Mbappému, který se však v šestnáctce ukvapil a hlavičkoval nad branku.

Po vyrovnané pasáži bez vyložených šancí ve 40. minutě udeřili "Les Bleus", když se po Griezmannově přímém kopu prosadil stoper Varane umístěnou hlavičkou. Pro Uruguay to byl teprve druhý inkasovaný gól na turnaji.

O chvíli později z podobné standardní situace málem vyrovnal Cáceres, ale jeho hlavičku zneškodnil brankář a kapitán Lloris. Z následné dorážky Godín zblízka přestřelil. "Hugo předvedl výborný zákrok, ale byla to jediná šance Uruguaye v zápase," podotkl Deschamps.

Také začátek druhého poločasu byl hodně vyrovnaný, ale v 61. minutě Jihoameričany potopil Muslera, který mezi rukavicemi propustil Griezmannovu ránu doprostřed branky.

"Všichni jsme viděli, že to nebyl úplně běžný gól, ale Muslera byl až dosud velmi důležitým pilířem naší práce," podotkl Tábarez. "Fernando je skvělý brankář. Všichni děláme chyby, jindy nás zachránil úžasnými zákroky," doplnil kapitán Diego Godín.

Útočník Atlética Madrid Griezmann třetím gólem na šampionátu dotáhl v týmové tabulce střelců Mbappého. "Mám k Uruguayi jako zemi velký respekt. Hrál jsem proti přátelům, takže mi přišlo normální gól neslavit," vysvětlil Griezmann.

Uruguayský tým inkasovaná branka hodně zmrazila a v útoku působil bezzubě. Naopak Francouzi měli hru pod kontrolou a mohli přidat i třetí zásah, ale Tolissova střela v 73. minutě proletěla těsně nad břevnem.

Mistři světa z roku 1998 si závěr bez problémů pohlídali, soupeře zdolali poprvé po 33 letech a prodloužili sérii bez porážky na devět zápasů. Uruguay v letošním roce poprvé prohrála. "Náš mladý tým má dobrý přístup, ale i prostor pro zlepšení," konstatoval Deschamps.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1