Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Fuksa obhájil na MS v Portugalsku stříbro na 1000 m, Dostál má bronz

Fuksa obhájil na MS v Portugalsku stříbro na 1000 m, Dostál má bronz

Kanoista Martin Fuksa a kajakář Josef Dostál získali na mistrovství světa v Portugalsku další dvě medaile a bilanci české výpravy rozšířili na čtyři cenné kovy. Fuksa obhájil stříbro v závodu na 1000 metrů, Dostál na stejné trati zopakoval loňský bronz z Račic.

Fuksa na kanálu v Montemoru navázal na páteční bronzovou medaili z poloviční trati. Stejně jako vloni v Račicích nestačil pouze na velkého německého rivala Sebastiana Brendela, který se stal mistrem světa na kilometru počtvrté za sebou.

Od Moskvy 2014 za ním dojíždí Fuksa na světových šampionátech druhý. I když se dnes český reprezentant cítil lépe než na pětistovce, na vítězství to opět nestačilo. „Jsem spokojený, už několikátý rok po sobě mě porazil Sebastian Brendel, je to prostě král. Myslím, že kilák mi jde líp a líp, možná nejlíp v celé sezoně,“ řekl pětadvacetiletý kanoista po zisku osmé medaile na MS.

Dostál, jenž v pátek na pětistovce slavil titul, dnes na olympijské trati podlehl domácímu vítězi Fernandu Pimentovi a Němci Maxi Rendschmidtovi. A podobně jako loni v Račicích nebyl z bronzu nijak nadšený. „Ten závod nebyl ideální. Budu to muset probrat s trenérem, co jsme udělali špatně. Jestli to bylo soustředěním se na 500, špatně rozvržené síly, nakonec možná i špatně zvolená dráha. Úplně se to nepodařilo,“ posteskl si.

Ještě dnes Dostála čeká rozjížďka a semifinále na čtyřkajaku. Fuksa se odpoledne představí rovněž na pětistovce společně s bratrem Petrem v rozjížďce deblkanoí.

Deblkajak Filip Šváb, Ondřej Bišický skončil osmý na sprinterské trati 200 m. Ve finále B byly osmé kajakářka Sofie Kinclová na 500 m a kanoistka Jana Ježová na 200 m.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1