Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Hertl a Voráček hvězdami zápasů NHL. Oba brali po třech bodech

Hertl a Voráček hvězdami zápasů NHL. Oba brali po třech bodech

Útočník Tomáš Hertl přispěl v sobotním utkání NHL třemi asistencemi k výhře San Jose 4:1 nad New York Islanders a byl vyhlášen první hvězdou zápasu. Stejné ocenění získal i Jakub Voráček. Kladenský odchovanec vstřelil vítězný gól Philadelphie, která porazila New Jersey 5:2, a navrch přihrál na dvě branky.

Po kombinaci Hertlova útoku otevřel skóre Timo Meier, který zblízka přehodil beton Robina Lehnera. Další asistenci si český útočník připsal u individuální akce Brenta Burnse, který dostal San Jose do vedení 3:1. Šikovné ruce prokázal Hertl u posledního gólu, při němž se u zadního mantinelu zbavil odrazem o brankovou konstrukci soupeře, vybruslil před branku a jeho střelu dorazil Logan Couture. „Ve všech herních činnostech jsme si vedli velmi dobře a mohli jsme dát víc než čtyři góly. Budeme těžko k poražení, pokud budeme hrát stejně," řekl novinářům po utkání Couture.

Hertl si připsal alespoň tři body v utkání v NHL posedmé, přičemž tři asistence nasbíral jen jednou - v březnu 2016. Pražský rodák zaznamenal v soutěži více než tři body jen před pěti lety, když vstřelil čtyři branky do sítě New York Rangers. Voráček v předchozích třech utkáních nebodoval a trenér Dave Hakstol ho přeřadil z první do druhé útočné řady. Tah se vyplatil. Kladenský odchovanec nejdříve připravil gól na 2:1, když po jeho přihrávce střílel Nolan Patrick do odkryté branky.

„Je jedním z mála, kdo umí zahrát takovéhle akce. Když s ním nastupujete, musíte se tlačit do brány, mít hokejku na ledě a on už vás najde,“ řekl Patrick na adresu českého spoluhráče. Ještě krásnější hokejový moment, kterým rozhodl zápas, vymyslel Voráček v 57. minutě. Český útočník v přečíslení dva na jednoho využil toho, že obránce čeká přihrávku, a natlačil se z pravé strany před gólmana Keitha Kinkaida, kterého obelstil forhendovou kličkou.

„Celou dobu jsem uvažoval, že přihraju, ale jejich obránce se stahoval k Laughtonovi. Když jsem se rozhodl pro střelu, byl jsem už příliš blízko, tak jsem musel udělat něco jiného. A vyšlo to,“ vyprávěl Voráček. V závěrečných 65 sekundách Philadelphia přidala ještě dva góly do prázdné branky, u toho posledního Voráček opět asistoval.

„Se svou dynamikou může rozhodovat zápasy. U druhého gólu nabral na křídle velkou rychlost a skvěle přihrál. Třetí branka, tu z velké části udělal on,“ řekl trenér Hakstol o Voráčkovi, který se posunul v klubové historii v počtu asistencí na dvanácté místo před Johna LeClaira. Český útočník jich nyní má na kontě 311.

David Pastrňák, který v minulých šesti zápasech pokaždé bodoval a nasbíral v nich jedenáct bodů (8+3), vyšel naprázdno ve Vancouveru, kde s Bostonem prohrál 1:2 v prodloužení. „Je frustrující, že jsme prohráli podruhé za sebou v prodloužení. Myslím si, že jsme byli lepším týmem, ale nedali jsme dost gólů,“ prohlásil Pastrňák.

V novém ročníku už žádný tým není bez výhry. Po sedmi porážkách se totiž dočkali i detroitští Red Wings, kteří prožívali nejhorší vstup do sezony od roku 1985. Na ledě Floridy zvítězili 4:3 v prodloužení, v jejich obraně nenastoupili Filip Hronek ani Libor Šulák.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1